I går ettermiddag slapp Nokia en svært overraskende nyhet: Selskapet har kjøpt musikk-distribusjonsselskapet Loudeye.
Loudeye er en slags distributør av musikk som kjøper rettigheter til musikk fra en lang rekke musikkselskaper og så serverer nettmusikkbutikker og mobile satsninger en ferdig katalog og serversystem for betaling og trygg levering. Loudeye tilbyr dermed en katalog på 1,6 millioner låter og supplerer musikk til blant annet Microsofts MSN.
Nokia ville i går ikke si noe om hva de skulle bruke selskapet til, men Loudeye i dagens rolle ville ikke ha gitt Nokia noe. Og nå bekrefter Nokia overfor Financial Times det mange nok spådd: Man skal lage en tjeneste som selger musikk til hvertfall alle Nokia-eiere, kanskje også eiere av andre mobiler.
- Vi ønsker å være en global leder på mobil musikk og betyr dette å operere i et marked der Apple er, så får det være slik, sier Anssi Vanjoki, sjef for Nokia Multimedia til Financial Times.
Tjenesten har foreløpig ikke fått noe navn og lanseringsdatoen er foreløpig satt til "i løpet av 2007".
Ser man på salgstallene bør Apple absolutt bekymre seg for Nokia. Verdens største mobiltelefon-produsent solgte 45 millioner telefoner i fjor med musikkmuligheter og spår at de vil selge 80 millioner i år. Til sammenligning solgte Apple 35 millioner iPod-spillere i fjor.
Nokias telefoner støtter Microsoft kopibeskyttede WMA-format og kan dermed gi Microsoft vind i seilene.
Årsaken til Nokias overraskende oppkjøp er enkel: Som Microsoft har Nokia trolig blitt redd for at Apple skal kapre hele markedet for salg av musikk og bestemt seg for å satse selv.
Men steget er langt og kaster Nokia inn i en maktkamp med deres største kunder og samarbeidspartnere. For Telenor og en rekke andre mobiloperatører har for lengst lansert musikkbutikker for sine kunder. Nokia kan derfor risikere at enkelte mobiloperatører for eksempel ikke vil selge deres mobiler.
I dag er Apple med sin iTunes og iPod blitt svært dominerende på salg av musikk, men trues etterhvert av mobiltelefoner med stadig større lagringskapasitet. Sony Ericsson satset tidlig og Nokia har etterhvert giret opp med en rekke multimedia-mobiler.
Da digi.no i går tok kontakt med Telenor, fortalte selskapet at de ikke var så nervøse for ny konkurranse.
- Vi er avhengig av å få opp volum for musikk på mobilen, slikt sett synes vi det er positivt. Vi ser på de det som sunn konkurranse, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor til digi.no.