Maktbalansen i markedet for mobil musikk kan endre seg når Nokia i dag helt overraskende tok et langt steg ut av sine tradisjonelle virksomhetsområder med et oppkjøp av engelske Loudeye.
I dag er Apple med sin iTunes og iPod svært dominerende, men trues etterhvert av mobiltelefoner med stadig større lagringskapasitet. Sony Ericsson satset tidlig og Nokia har etterhvert giret opp med en rekke multimedia-mobiler.
Nå tar selskapet et nytt stort skritt. Den finske mobilgiganten Nokia melder i en pressemelding at de blar opp 60 millioner dollar for å kjøpe den amerikanske Loudeye.
Loudeye er en slags distributør av musikk som kjøper rettigheter til musikk fra en lang rekke musikkselskaper og så serverer nettmusikkbutikker og mobile satsninger en ferdig katalog og serversystem for betaling og trygg levering. Loudeye tilbyr dermed en katalog på 1,6 millioner låter og supplerer musikk til blant annet Microsofts MSN.
Det store spørsmålet er om Nokia nå skal sette opp en egen musikkbutikk der eiere av Nokia-mobiler kan kjøpe musikk. Dette vil ikke bare være et angrep på Apple, men også alle mobilselskapene som har selv ønsker å være den som selger musikken til kundene. Nokia har et tett samarbeid med mange av mobiloperatørene og en Nokia-eid musikkbutikk ville trolig utløse heftige protester fra aktører som Telenor.
Men Telenor er ikke så nervøse for muligheten til at Nokia kan sette opp sin egen musikkbutikk.
- Vi er avhengig av å få opp volum for musikk på mobilen, slikt sett synes vi det er positivt. Vi ser på de det som sunn konkurranse, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor til digi.no.
Det er ellers vanskelig å tenke seg til hvilken verdi Loudeye skulle ha for Nokia, men et 60 millioner dollar er dog ikke store summen for verdens største mobilprodusent. Å bare eie et mellomledd i musikkbransjen vil ikke hjelpe Nokia noe.