Nordens største bank, Nordea, har etterhvert samlet mye av sine IT-systemer i Sverige, men ikke alt.
De svenske kundene er rammet av et omfattende og ofte vellykkede forsøk på å tappe deres nettbanker. Så langt er 250 kunder rammet og det dukker opp nye tilfeller hver dag, skriver Computer Sweden.
Det oppsiktsvekkende i saken er at Nordea skal ha kjent til tappingene i minst tre måneder, men har likevel valgt å holde tett om saken.


digi.no har nå sjekket med Nordea Norge som forteller at norske kunder ikke er rammet. For av ukjente årsaker har Nordea Norge et annet nettbank-system enn svenskene.
- Norske er ikke rammet i denne saken, for her i Norge har vi lagt til ekstra sikkerhetsfunksjoner, forteller Kjell Flø, kommunikasjonsdirektør i Nordea Norge til digi.no. Kundene vår må taste inn en ny sikkerhetkode fra sin pin-kalkulator for endelig å godkjenne transaksjonene de har tastet inn, noe som stopper tappe-forsøk, hevder Flø.
Hvorfor Nordea Sverige ikke har innført den samme løsningen kjenner han ikke til.