FORBRUKERTEKNOLOGI

Nordmenn elsker radio. Nå vil Sonos teste betalingsviljen

De som vil betale kan snart få inn Sonos egen radiokanal. Lover tapsfri CD-kvalitet uten reklame.

Sonos Radio HD skal ha CD-kvalitet og er reklamefri, så lenge du er villig til å betale for radio. Dette er bedre lydkvalitet enn noen av de andre 60.000 radiokanalene som er tilgjengelig på plattformen.
Sonos Radio HD skal ha CD-kvalitet og er reklamefri, så lenge du er villig til å betale for radio. Dette er bedre lydkvalitet enn noen av de andre 60.000 radiokanalene som er tilgjengelig på plattformen. Foto: Sonos
13. nov. 2020 - 19:00

Sonos har de mest populære multiromhøyttalerne på markedet. Nøkkelen til suksessen er trolig kombinasjonen av utbredelse av høyttalerne og en app som integrerte strømmetjenester på en enkel måte.

Sonosappen gjør det mulig for selskapet å se hva kunden faktisk strømmer. Overraskende nok er radio like stort som strømmetjenester som Spotify, Tidal og mange andre. Lyden av Dagsnytt 18 er kanskje like populært som Rolling Stones.

Radio i HD-lyd

Slikt blir det jo produktideer av. I USA og i Storbritannia lanserer selskapet en ny radiotjeneste med tapsfri lyd i CD-kvalitet. Det vil si 16-bit lydoppløsning og 44.1 kHz samplingfrekvens. Det skal være den høyeste kvaliteten som noen strømmeradio har, og Sonos lover mye eksklusivt innhold.

Sonos Radio HD kommer etter hvert til Norge, men i motsetning til allerede tilgjengelige Sonos Radio, vil den være reklamefri og koste penger. I USA vil Sonos HD Radio koste 7,99 dollar per måned etter en gratis prøvemåned.

Vis mer

Trenger den nye appen

Sonos Radio er tilgjengelig i både den gamle Sonos S1-appen og den nye Sonos S2-appen, og her er det allerede rundt 60.000 tilgjengelige radiokanaler. De aller fleste norske ligger inne, i tillegg til flaggskip-kanalen Sonos Sound System. Alle kanalene er gratis. Den nye HD-radiokanalen vil kreve S2-appen.

– Undersøkelsen som YouGov har utført for oss i Norge tyder på at radio fortsatt har et enormt potensial her i landet. Globalt opplever vi en økning på 40 prosent i lyttetimer fra år til år i de 10 millioner Sonos-hjemmene over hele verden. Videre fortsetter radio å representere 50 prosent av all lyttetid på plattformen, og Sonos Radio er den fjerde mest spilte tjenesten på plattformen, sier Sabrina Krim, nordisk PR-sjef i Sonos.

Ulike grunner

Statistikken fra YouGov peker på hva det er nordmenn liker så godt med radio. 4 av 10 hører på radio for å oppdage ny musikk, mens like mange liker å ha bakgrunnslyden fra radioen, selv om de ikke lytter aktivt.

Spotify får ny funksjon som skal gi høyere lydkvalitet.
Les også

Snart får Spotify bedre lydkvalitet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra