På oppdrag fra Nokia har MMI levert nok en halvårsundersøkelse i kameramobilsosiologi, det vil si om MMS, tjenesten for meldinger i multimyra. Undersøkelsen bygger på intervjuer med 876 representative mobilhavende over 15 år.
Dette er hovedfunnene:
- 63 prosent av nordmenn ved hva MMS er, mot 39 prosent og 41 prosent av henholdsvis svensker og dansker
- I aldersgruppen 15–22 år med 92 prosent av nordmenn hva MMS er, mot 64 prosent og 61 prosent av henholdsvis svensker og dansker (gjennomsnittsnordmannen er med andre ord mer MMS-bevisst enn en dansk ungdom!)
- 38 prosent av nordmenn har lyst til å ta bilder med mobiltelefonen og sende dem videre til andre, mot 36 prosent og 26 prosent av henholdsvis svensker og dansker
Nokia og andre kameramobilleverandører kan glede seg over at nesten annenhver norsk ungdom (46 prosent i alderen 15–22 år) allerede har en kameramobil, eller vil kjøpe et innen ett år. I februarundersøkelsen var andelen 29 prosent.
Undersøkelsen avdekker også at andelen norske ungdommer som er villig vil å betale fem kroner eller mer for å sende en MMS-melding har falt fra 41 prosent i februar til 23 prosent. Uavhengig av alder, mener gjennomsnittsnordmannen at tre kroner er en passende pris.