FORBRUKERTEKNOLOGI

Nordmenn er på internett rundt fire timer daglig

Den gjennomsnittlige tidsbruken vår på internett øker på alle ukedager og i alle aldersgrupper til omtrent fire timer daglig.

Undersøkelsen viser at hele 96 prosent av befolkningen har egen mobiltelefon. Den brukes omtrent to og en halv time på en gjennomsnittsdag.
Undersøkelsen viser at hele 96 prosent av befolkningen har egen mobiltelefon. Den brukes omtrent to og en halv time på en gjennomsnittsdag. Foto: Colourbox
26. apr. 2023 - 09:33

Nesten alle i alderen 13 til 44 år er på internett i løpet av en dag, mens halvparten av de som er 80 år eller eldre bruker internett daglig, viser ferske tall fra Norsk mediebarometer.

Undersøkelsen viser at hele 96 prosent av befolkningen har egen mobiltelefon. Den brukes omtrent to og en halv time på en gjennomsnittsdag.

Mens bruken av mobil og internett har eskalert de siste 30 årene, har andelen som leser papiravis gått ned.

Nyheter i sosiale medier øker

Det er mer vanlig å lese nyheter i sosiale medier blant kvinner enn menn. Blant ungdommer og unge voksne er Instagram og Snapchat de mest populære sosiale mediene å få med seg nyheter på, mens de over 25 år i størst grad finner sine nyheter i sosiale medier via Facebook.

10 prosent av befolkningen oppdaterer seg på nyheter kun via sosiale medier, og ikke på noen av de tradisjonelle plattformene, i løpet av en gjennomsnittsdag.

Tallene viser at i tillegg til å se på underholdning, er det mange tenåringer og unge voksne som oppgir at de får med seg nyheter på Tiktok.

Fire av ti tenåringer finner nyheter på Tiktok.

De tradisjonelle mediene daler

Unge voksne oppdaterer seg på nyheter i størst grad via nettaviser og sosiale medier, mens eldre fortsatt bruker tradisjonelle medier som aviser, radio og TV.

Fra 1991 og fram til 2008 var det papiraviser, TV og radio som var de dominerende mediene i Norge. Over 80 prosent av befolkningen leste papiraviser og så på TV en gjennomsnittsdag.

Men de siste årene har andelen dalt.

Andelen som ser på tradisjonell lineær-TV falt fra 58 prosent i 2017 til 35 prosent i 2021.

Tallene for 2022 har gått noe opp igjen. Nå ligger tallet på 47 prosent, noe som er en høyere seerandel enn de siste årene.

Ser man på nyhetskonsumet på tvers av alle kilder og plattformer, ser man at over 90 prosent av befolkningen får med seg noen nyheter i løpet av en gjennomsnittsdag.

Google mener avgiften er i strid med prinsippet om et åpent internett.
Les også

Google vil stenge kobling til nyhetssider i New Zealand

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.