TELEKOM

Nordmenn på ferie bruker mobildata som aldri før

Er ikke lenger bekymret over kostnadene.

Den norske mobildatabruken i utlandet har vært rekordstor i år. Det er ikke bare deling av selfier som bidrar til dette.
Den norske mobildatabruken i utlandet har vært rekordstor i år. Det er ikke bare deling av selfier som bidrar til dette. Foto: Colourbox/Aida Koric
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
10. aug. 2018 - 12:05

Både Telenor og Telia kom i dag med hver sin oppsummering av mobilsommeren så langt. Mens Telia fokuserer på utenlandsbruken, gir Telenor litt innblikk i hvilke av mobil- og innholdstjenestene som i sommer har utmerket seg med betydelig vekst. 

Til utenlandsbruken hos Telia først. 

Akkurat som hjemme

Ikke overraskende kan Telia nå melde at mobilkundene nå bruker mobilen mye mer enn tidligere når de er utlandet, da dette ikke lenger koster skjorta innenfor det meste av Europa, i alle fall.

– Kundene bruker nå telefonen akkurat som hjemme, og de har virkelig tatt innover seg at tiden med høye regninger og ubehagelige overraskelser etter ferien definitivt er forbi, sier Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet i Telia Norge, i en pressemelding.

– Kundene ser ingen grunn til å begrense databruken på reise, og vi ser en økning på 40 prosent i bruk av mobildata i utlandet i juli sammenlignet med fjoråret, sier Jamne. 

I Norge økte mobildatabruken til Telia-kundene med 33 prosent i juli, sammenlignet med samme måned i fjor. Jamne forteller at Data Boost-tilbudet til Telia også har blitt mye tatt i bruk. Med dette kan kundene for noen tiere få ubegrenset tilgang til mobildata i enten én eller tre timer. 

– Vi ser at Data Boost har vært attraktivt på reise, og mye kan nok tilskrives fotball-VM, tror Jamne.

Topplisten

Det er i følgende land de norske Telia-kundene sammenlagt har brukt mest mobildata i juli 2018:

  1. Sverige
  2. Spania
  3. Danmark
  4. Hellas
  5. Italia
  6. Polen
  7. Kroatia
  8. Frankrike
  9. Tyskland
  10. Storbritannia

Voldsomt økning

Telenor forteller på sin side at kundene har brukt mye tid i sommer på å strømme video. Fotball-VM var ikke overraskende en betydelig bidragsyter til dette. 

– Kundene våre satte ny surferekord under fotball-VM med en 5-minutters topp på 108 Gbps. Dette er litt høyere enn toppen fra OL på ski i vinter, forteller Bjørn Ivar Moen, leder for Telenor Norges mobildivisjon, i en pressemelding fra selskapet.

– Totalt sett var trafikken vesentlig større under fotball-VM fordi folk så på nett og mobil over lengre perioder enn en kort ski-innspurt, sier Moen. 

Det er likevel YouTube som var den mest brukte strømmetjenesten over Telenors mobilnett i sommer. Datamengden var omtrent 50 prosent større midt i ferien enn i begynnelsen av juni. 

Netflix ble ikke like mye brukt som YouTube, men midt i ferien var likevel bruken dobbelt så høy som i begynnelsen av juni.

Noe av årsaken til økningen i mobiltrafikken skyldes nok at mange av kundene i perioder befinner seg på steder hvor de ikke har like god wifi-tilgang som hjemme.

Snapchat og Pokémon

Telenor forteller også om økt bruk av sosiale medier i sommer. Økningen i trafikk har vært størst for Snapchat, hvor bruken var dobbelt så høy midt i ferien, sammenlignet med tidlig i juni. For Facebook og Instagram har økningen vært på mellom 50 og 60 prosent. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

To år etter lanseringen har mange funnet fram spillet Pokémon GO på nytt. Ifølge Telenor doblet bruken seg etter skoleslutt i juni, sammenlignet med nivået tidligere i år. 

Mer overraskende

Det som kanskje vil overraske noen, er at bruken av tradisjonelle mobilmeldinger som SMS og MMS også har vokst, sammenlignet med i fjor. I juli ble det sendt nær 12 millioner bildemeldinger (MMS) gjennom Telenors nett, noe som er omtrent en halv million flere enn i samme måned i fjor. 

Samtidig ble det sendt 438 millioner tekstmeldinger (SMS). Dette er også flere enn i juli i fjor, uten at Telenor tallfester økningen i pressemeldingen.

Selskapet understreker samtidig at over halvparten av meldingene som er sendt til Telenor-kundene, har blitt sendt fra virksomheter. Dette kan være alt fra påminnelser om tannlegetimer til engangskoder i forbindelse med to-faktor autentisering ved innlogging hos ulike tjenester på nettet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra