JUSS OG SAMFUNN

Nordskar føler seg medskyldig

Gründer og hovedaksjonær i "gamle" New Media Science, Nils Petter Nordskar, mener det nyfusjonerte selskapet må bli mye proffere på å styre prosjektene sine. Han gir seg selv, styret og den daglige ledelsen i selskapet skylden for det dårlige fjorårsresultatet og har stor tro på kremmerånden til Bente Sollid.

Herman Berg
4. mars 1999 - 08:16

Nils Petter Nordskar, som sammen med blant andre Jostein Svendsen dro i gang New Media Science (NMS) i 1995, er ikke i tvil om at det går an å reise kjerringa etter det magre fjoråret.

Årsresultatet for det sammenslåtte konsernet New Media Science var på minus 4,5 millioner kroner i 1998.

Nordskar var en sentral skikkelse de første par årene i New Media Science, før han i det siste har konsentrert seg fullt og helt om reklamebyrået Virtual Garden der NMS eier 18 prosent.

Nordskar hadde en eierandel på rundt 18 prosent i "gamle" NMS og blir med videre som investor i det nye selskapet.

Nils Petter Nordskar.
Nils Petter Nordskar.

- Både det gamle styret og det nye styret og Erling (tidligere administrerende direktør Maartmann-Moe - red.anm) og jeg er medskyldige for at det ble så dårlige resultater i fjor, sier han til digi.no.

Nordskar mener at det har blitt gjort feilgrep på ledernivå i bedriften:

- Jeg tror at det ble gjort en del strategiske feil med satsing på produktområder. Det er riktigere å fokusere på NMS' styrke som er konsulentvirksomheten. Småselskapene som man prøvde å dra opp parallelt ble opprettet veldig tidlig. Noen av dem ble dannet i min tid og var bittesmå engasjement den gangen, sier han.

- Mye av det som svekket resultatet i fjor, var det fokuset noen av sidesporene krevde. Det gjaldt både rådgivingsselskapet Media Online, som i dag er lagt ned, og spillselskapet EyeOne som har vært tungt å dra i gang, sier han og mener at også data-aksess-selskapet Medianett (der NMS eier 30 prosent og Norkring 70 prosent) uansett vil ta tid å få i gang finansielt.

Det er kun selskapene EyeOne, Medieguiden, Medianett og Virtual Garden som NMS fortsatt har eierinteresser i.

Da intensjonsavtalen om fusjon mellom NMS og Digital Hverdag ble undertegnet i overgangen september/oktober i fjor, sa Nordskar til digi.no at det var to av de beste selskapene i bransjen som nå slo seg sammen. "De har festet grepet i markedet ved å levere kvalitet og hente inn penger. Begge er overskuddsbedrifter," sa han da.

- Jeg ble like overrasket som Bente over at resultatet ikke ble så godt i 1998, sier Nordskar nå.

- Vi rotet det til med disse spesialområdene våre. Men samtidig har det vært et ungt selskap med unge mennesker som til dels har manglet prosjektstyring. Nå trenger vi fokus på å gå i pluss, sier han og hevder at Bente Sollid er akkurat rette person for å greie den jobben.

Sollid er webgründer fra Digital Hverdag og overtok styringen i selskapet etter fusjonen, mens tidligere NMS-sjef Erling Maartmann-Moe har blitt direktør for forretningsutvikling.

- Ved å få inn Digital Hverdag, har New Media Science kommet styrket ut av situasjonen. Bente Sollid er en kremmer fra Vestlandet, og jeg tror at det er bra timing å få hennes kremmerinstinkt inn i systemet, sier han.

Hvis NMS skal tjene penger i fremtiden, må de bli proffere å styre prosjektene og overvåke den tekniske siden av driften, er rådet fra Nordskar.

- Ledelsen må henge over de ansatte som klegger i produksjonsprosessen, sier han.

Nordskar synes at NMS etter hvert har blitt mer teknisk rettet og fått mindre kommunikasjonsfokus siden han jobbet der i 1995/96.

- I fremtiden kommer det til å bli et tydeligere skille mellom webselskaper som innehar idéer, konseptkunnskap og formgiving kontra de som har kompetanse på teknikk, produksjon og programmering, sier han, og mener at NMS i dag har én fot plantet i hver leir.

Han har en ganske klar formening om hvorfor NMS finansielt gikk bra fra dag én i 1995 fram til 1997.

- I begynnelsen var det et ekstremt lavt lønnsnivå. De ansatte jobbet dobbelt for halv pris, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra