Kent Thoresen har akkurat startet netthandelsiden DinPris, som han hevder er et bedre beslutningsverktøy enn e-kjempen Kelkoo som i fjor omsatte for 16 millioner kroner i Norge.
– Innen ett år skal vi utkonkurrere Kelkoo, sier han friskt til digi.no.
Men Thoresen er bekymret for den trege utviklingen av e-handel i Norge. De siste tolv årene har han jobbet for utenlandske selskaper og bodd i forskjellige land i Amerika og Europa.
– Av samtlige land jeg har bodd i, kommer Norge dårligst ut når det gjelder e-handel, sier Thoresen.
Til tross for at Norge har et verdensledende bakkenett, bruker vi det ikke. Kapasitetsmessig er vi på verdenstoppen når det gjelder grunnleggende infrastruktur i bunn, men vi benytter ikke de muligheter som interaktivitet kan gi, mener Thoresen.
Han framhever spesielt Tyskland og England som flinke på e-handel. I disse landene beveget han seg knapt til butikkene.
Gjennom det engelske systemet Vaitros kunne Thoresen på Internett bestille sine egne «shoppere» som utførte all handel og til slutt leverte varene på døren. Prisen kunne variere fra 80 til 100 kroner per fysisk levering.
– Jeg betaler gladelig 100 kroner for å frigjøre to til tre timers hektisk shopping som jeg heller bruker på familien, sier Thoresen.
I England kunne han gjøre det meste på nett, alt fra å lese av strømmen, måle vannforbruket, bestille mat, klær, oljeskift på bilen og time hos legen.
– Jeg handlet hos et par klesforretninger som fikk mine vitale mål. Etter noen måneder etter kjøp, kunne jeg få en påminnelse om det nå ikke var på tide med en ny skjorte eller bukse, sier Thoresen.
«Shoppere» spesialiserte seg gjerne på produkter og ble dyktige innen sine områder. Noen kunne for eksempel være e-spesialister på fisk.
– Vi har nettverk i verdensklasse, men bruker det ikke til stort annet enn å lese nyheter og e-post. Nå må bransjen våkne og kommer med konkurransedyktige løsninger, tordner Thoresen.