Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) har få andre land i Europa tilsvarende bruk av offentlige nettjenester. Det har vært en jevn økning i befolkningen i alderen 16 til 79 år siden 2009.
Ulike tjenester
Tjenestene det dreier seg om, er å skaffe seg informasjon fra offentlige nettsider, å laste ned offentlige skjemaer eller å sende inn utfylte skjemaer digitalt til det offentlige. I 2018 brukte 88 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år minst én av de tre nettjenestene. Dette er en økning fra 72 prosent i 2009 og opp fra 83 prosent i 2017.
Størst andel brukere av offentlige nettjenester er det i de midterste aldersgruppene, der personer mellom 45 og 54 år er de flittigste. Her har 95 prosent brukt minst én av de tre tjenestene. Den laveste andelen finner vi – kanskje ikke overraskende – i den eldste aldersgruppen, 75–79 år, der det tilsvarende tallet kun er 38 prosent.
– Gode digitale ferdigheter
Digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) synes de høye brukstallene er gledelige, men han ser også en mulighet for å få enda flere til å ta i bruk de mer avanserte tjenestene.
– Det er veldig gledelig å se at Norge er i europatoppen når det gjelder bruk av offentlige nettjenester, og ikke minst at stadig flere tar i bruk offentlige tjenester på nett. Jeg tror de gode tallene henger sammen med at befolkningen har gode digitale ferdigheter og at de offentlige tjenestene på nett holder høy kvalitet, sier han til NTB.
Astrup varsler at han vil jobbe for å øke kvaliteten på tjenestene, gjøre dem mer sømløse på tvers av forvaltningsorganer og legge til rette for at flere – særlig eldre – får opplæring i bruk av digitale verktøy.
(©NTB)