- Jeg er enig at det er klar mangel at Sverige og Finland ikke er med. Det skyldes at Taylor Nelson Sofres ikke er etablert i disse landene, sier Tore Wæthing i Norsk Gallup Institutt til digi.no.
Norsk Gallup og Taylor Nelson Sofres Interactive offentliggjorde torsdag det de omtaler som "den første globale e-handelsundersøkelsen", der det konkluderes med at Norge ligger i verdenstoppen både når det gjelde andel av befolkningen med tilgang til Internett og når det gjelder andelen av nettbrukerne som har kjøpt varer eller tjenester via Internett siste måned.
De to analyseselskapene har gjennomført undersøkelsen om Internett og e-handel basert på vel 30.000 intervjuer i 27 land i Europa, Asia, Australia og Nord-Amerika.
Ifølge Gallup/Taylor har nå 56 prosent av den norske befolkningen tilgang til Internett, noe som rangerer Norge som nummer to blant de 27 landene undersøkelsen omfatter. USA ligger på topp med 58 prosent av befolkningen "på nett", mens det tilsvarende tallet i Danmark er 54 prosent.
Gjennomsnittet for alle landene i undersøkelsen er 27 prosent.
Resultatene viser dessuten at 19 prosent av nettbrukerne i Norge har kjøpt varer eller tjenester via nettet siste måned, noe som bringer Norge på tredjeplass blant landene i undersøkelsen. Kun i USA (27 prosent) og Japan (20 prosent) har en større andel av internettbrukerne kjøpt varer og tjenester via nettet siste måned.
Til sammenlikning utgjør netthandlerne i Danmark 16 prosent av nettbrukerne, mens land som Nederland, Belgia og Australia har henholdsvis 12, 11 og 10 prosent. Gjennomsnittet for alle 27 landene utgjør 10 prosent.
- Bøker og CD-er er mest omsatte varer på nettet i Norge, etterfulgt av datautstyr, klær, elektronikk og feriereiser, opplyser Gallup/Taylor i en pressemelding om "den banebrytende undersøkelsen".
Helt nytt er det imidlertid ikke å gjennomføre internasjonale nettmålinger. I april i år omtale digi.no den første offisielle statistikken fra hollandske Pro Active International, Pan European Internet Monitor, som viste at Europa tar voldsomt innpå USA i Internett-bruk. Undersøkelsen viste også at det fremdeles er store skiller mellom de ulike land i nord, vest og sør.
I motsetning til Gallup/Taylor hadde Pro Active International også fått med seg både Sverige og Finland i sin undersøkelse, som konkluderte med at Sverige lå aller lengst fremme i Internett-bruk, også sammenliknet med USA. 65,2 prosent av den svenske befolkningen var da på nett, og 23,6 prosent av dem hadde handlet online, ifølge Pro Active International.
Pan European Internet Monitor skal gjennomføres to ganger i året. Undersøkelsen dekker 15 europeiske land og omfatter telefonisk utspørring og ansikt-til-ansikt-intervju av et representativt utvalg av 14.000 mennesker over 15 år. I tillegg omfatter undersøkelsen en del to som består av innsamling av online-data fra over 150.000 Internett-brukere. Tallene ovenfor er hentet fra telefonintervju-delen, mens resultatene fra del to skal presenteres for seg selv på tampen av april.
Gallup presiserer (lagt til fredag 280700)
Gallup beklager begrepssammenblandingen i sin første pressemelding, og ønsker å presisere at undersøkelsen dreier seg om antall personer som har brukt internett, ikke bare antall som har tilgang.