I disse dager er det ti år siden Norges og kanskje Europas første rendyrkede internettavis ble startet. Enkelte papiraviser hadde på det tidspunktet begynt å legge ut noe av sitt innhold på nettet.
Men digi.no var den første nyhetspublikasjonen som ble startet for kun å publisere nyheter på nettet.
digi.no har ikke noen helt entydig oppsstartsdato og en testversjon så dagens lys 12. august 1996. 26. august slapp utgiverselskapet Internett Kanal 1 det ferdige nettavisproduktet - nesten tre måneder før Nettavisen.
Dessverre har vi ikke klart å spore opp noen skjermbilder fra den første offisielle dagen, men bildet under viser hvordan designet av digi.no så ut den gangen. Logoen var helt anderledes og annonsesalget var ikke kommet i gang.
digi.no ble startet av Pål Leveraas, som kom fra redaktør-stillingen hos Computerworld Norge, som den gang var den ubestridde markedslederen med sin ukentlige papiravis.
Idéen om å skape det som ble digi.no ble unnfanget i begynnelsen av november 1995, forteller Leveraas. Han jobbet da for en liten, ny portal som senere ble kjent - Sol.no var på den tiden eiet av selskapet Telenor-selskapet Telepost Communication.
Fordi Sol ville fortsette som en ren portal, valgte gikk Leveraas sammen med medierådgiver i Geelmuyden-Kiese, Frode Nielsen og startet selskapet Internett Kanal 1.
I et lite murhus i Sagveien i Oslo så DiGi.no dagens lys og skulle egentlig følges opp av en rekke nisje-nettaviser, men det ble med nettavisen som etter hvert ble hetende digi.no.
Her kan du lese den første offisielle artikkelen på digi.no (i dagens digi-design):
Les også:
- [26.08.1996] digi: er ute av beta
Etter hvert fikk man Telenor Venture med på eiersiden og ansatte en rekke journalister, selger og en daglig leder, Per Øivind Elvebakk.
digi.no slo raskt an hos leserne, og vant et engasjert publikum i de store næringene som nettavisen dekket og fremdeles dekker.
Nettavisen du nå leser ble derfor en demonstrasjon og en veiviser for veldig mange andre gründere og medie-aktører.
digi.no skulle gjennom mange økonomiske bølgedaler og eierskifter før vi endte opp som en del av Aller Internett, en del av Aller-gruppen. Blant annet byttet man navn til digitoday og etablerte en søsterpublikasjon i Finland.
Våren 2000 holdt digi.no på å bli solgt til amerikanske Internet.com for 80 millioner kroner i aksjer og kontanter, men eierne av digi.no forlangte 200 millioner og fikk nei.
Med sin svært tidlige oppstart ble digi.no på mange måter en værvarsel på hva som ville skje med mange av de nye internett-selskapene. Spådommene om inntekter hadde for korte frister og det skulle smertefull kutt til – før dotcom-kollapset .
Det holdt på å gå galt flere ganger og en eier-koalisjon var på nippet av å gi opp, men i dag er digi.no en del av Aller Interett, som eier ni nettpublikasjoner og dermed er en av de største Internett-aktørene i Norge.
På vegne av redaksjonen vil jeg takke våre lesere, annonsører og partnere for ti fantastiske år og ønske velkommen til ti nye.
Einar Ryvarden
Ansvarlig redaktør, digi.no