Sjefredaktør Hans Arne Odde i Drammens Tidende var meget åpen under sitt innlegg i forbindelse med Konferansen Media 2000. Han innrømmet at Drammens Tidende med sine underselskap Kanal 1 (radio), TVBuskerud og portalen dt.no har tapt penger i alle kanaler denne våren.
Til digitoday.no sier Odde at han er usikker på om de kun er rammet av konjunktursvingninger i mediemarkedet som de fleste andre - eller om det er andre faktorer som er årsaken.
Under foredraget sa han at den desidert største utfordringen for Drammens Tidende, som er nær hundre prosent eid av Orkla Media, er inntektene.
Det siste året har Drammens Tidende blant annet opprettet portalen dt.no og kjøpt TVBuskerud fra eierne i Orkla Media. I tillegg sitter de med radiokanalen Kanal 1 som et underselskap, i tillegg til lokale aviser som Røyken & Hurum Avis, Lierposten og Sande Avis.
- Mangel på inntekter truer den virkelige utviklingen av mediehuset, slik jeg ser det, sa han og la vekt på at avisen Drammens Tidende er hovedkanalen.
Avisen dekker i realiteten 90 prosent av markedet i Drammen og har blitt kritisert for å foreta defensive, ikke offensive trekk, med å legge andre medieselskap under seg i Drammen og Buskerud.
- Drammens Tidende er primærkanalen når vi skal ut å selge annonser. Det er den store og tunge kanalen i dette mediehuset. De øvrige kanalene skal forsterke avisannonsene gjennom synergieffekter. Noen annonsører med små budsjetter ønsker å bruke de mindre kanalene alene, og vi tilbyr noen gang spesielle kampanjeløsninger for dem som ønsker å nå avgrensede målgrupper, sa han og slo fast:
- Faktum er at vi ikke har nådd noen av salgsmålene i noen av kanalene hittil i år. Vi har dermed stilt oss selv spørsmålet om vi er feil organiserte. Er dette riktig konsept for oss? sa Odde selvransakende og opplyste at spesielt TVBuskerud var svært langt unna budsjett.
- TV-virksomheten er i en spesielt dramatisk situasjon. De er svært langt unna salgsmålene sine, noe som ikke kan fortsette, sa han.