Santech Micro Group relanserte mandag sitt nettsted, Micro SHOP, for bestilling av datautstyr over Internett. Etter å ha fått det nye integrerte SAP-systemet i drift, har selskapet laget et web-grensesnitt mot SAP-databasen som lar forhandlere aksessere Santechs varelager for å sjekke pris, tilgjengelighet, og ordrestatus, få support og, ikke minst, bestille varer.
Med det forrige nettstedet som var basert på det gamle logistikksystemet, oppnådde Santech i Norge en Internett-omsetning på 14 millioner kroner i januar 1997 fordelt på 3500 ordre - nesten 10 prosent av samtlige ordre. På grunn av SAP-problemene i februar, ble nettstedet stengt.
- Santech i Sverige omsetter nå for nesten 10 millioner kroner i måneden over Internett, fortalte Bjørn Kaare Bøe, sjef for Internett-handel i Santech-gruppen.
Santech i Sverige har ennå ikke gått over til SAP og baserer både nettstedet og logistikken på det gamle Multicase-systemet.
- Det nye SAP-baserte nettstedet gir sanntid tilbakemelding over lagerbeholdning og kundene får sine rabatter direkte i systemet i tråd med betinglesene de har hos oss. I det forrige systemet var vi ikke i stand til å differensiere på pris eller gi sanntidinformasjon, avsluttet Bøe.
Santech regner med å bedre tilgjengeligheten av varer, øke servicen overfor kunder, og frigi kapasitet hos sine selgere til å drive med mer verdiskapende tjenester enn å svare på enkle spørsmål. Uten å love noe, antyder toppsjefen i Santech-gruppen, Terje Christoffersen, at selskapet kan oppnå besparelser på flere millioner kroner i kvartalet fordi selskapets enorme apparatet for å takle telefonforespørsler blir redusert.
Med den utviklingen som antydes er en omsetninge på opp i mot 100 millioner kroner over Internett realistisk for Santech i Norge i løpet av 1997. Dette gjør Micro SHOP til Norges mestomsettende nettbutikk.