Mange norske selskaper har erfart at å selge i USA krever et stort kontor, amerikanske kunder er skeptiske til selskaper uten lokal tilstedeværelse.
Det norske antivirus- og sikkerhetsselskapet Norman henter bare fem prosent av sin omsetning fra det amerikanske markedet. Det håper de nå å gjøre noe med gjennom etablering av et nytt kontor i Silicon Valley.
– Først og fremst kommer vi nærmere de viktigste teknologibedriftene som er i markedet. Det første vi har tenkt til å fokusere på er våre nye Sandbox-analyseprodukter. Det andre vi har tenkt til å fokusere på er OEM-avtaler og mange av disse potensielle kundene er sentrert rundt Silicon Valley, sier Arvid Gomez, produktsjef i Norman til Finansavisen.
Gomez får ansvaret for etableringen av det nye kontoret og han reiser over neste uke for å sette i gang. Sandbox-analyseproduktene er ute i test hos ti kunder og har ifølge Norman fått gode tilbakemeldinger.
– Feedbacken vi har fått fra markedet etter at vi startet med analyseproduktene er fra selskaper som vi tidligere ikke har vært i nærheten av å snakke med og det er de som har tatt kontakt med oss, sier Gomez.