Store deler av ledelsen har blitt byttet ut, og virksomheten har vært gjennom en kraftig omstilling, etter at Norman ble kjøpt opp av et privat kapitalfond og tatt av børs i 2009.
I takt med at antivirus har blitt en hyllevare har det tradisjonsrike norske sikkerhetsselskapet, som ble startet allerede i 1984, sett seg nødt til å ta grep for å sikre lønnsomheten. I fjor ble det masseoppsigelser da virksomheten bestemte seg for å rendyrke forretningsområdene sine.
Nå slår denne strategien ut i full blomst ved at selskapet deles opp.
- Vi splittes opp i to selskaper, kan Øyvind Lundgreen bekrefte overfor digi.no.
Han begynte i Norman som direktør for endepunktsikkerhet for bare tre måneder siden, og skal lede den ene halvparten med om lag 120 av dagens 220 medarbeidere. Disse vil jobber mer mot privatmarkedet og små- og mellomstore bedrifter, mens resten skal rette seg mot større kunder.
- Jeg vil lede et selskap som driver med endepunktsikkerhet. Så vil det andre selskapet jobbe mer med analyse av skadevare og målrettede angrep for enterprise-markedet, sier han.
Navnene på de to nye datterselskapene, som begge eies av Norman AS, er ikke klare, men vil trolig bli nært knyttet opp mot den kjente merkevaren.
- Vi vil nok få se en endring i identitet og hvordan vi fremstår når vi går i gang med å rendyrke virksomhetene. Det blir tydeligere nærmere nyttår, sier Lundgreen som oppfatter at de ansatte er positive til endringene.
Vi vil nok få se en endring i identitet Legger ned i Danmark
Som ledd i restruktureringene vil Norman trekke seg helt ut av Danmark. Kontoret der det jobber syv personer legges ned fra årsskiftet. I stedet skal danske kunder håndteres fra hovedkvartet på Lysaker, der begge de fisjonerte selskapene skal holde hus.
- I Sverige ser vi på flere muligheter, men der har vi ennå ikke tatt en beslutning.
Lundgreen sier at nedleggelse av utenlandskontor ikke er et defensiv trekk. Snarere mener han at Norman nå er offensive.
- Markedet er annerledes i dag enn for fem år siden. Det forandrer seg hele tiden og vi må tilpasse hvordan vi organiserer oss og hvilke produkter vi tilbyr. Disse endringene gjør ingenting med ambisjonsnivået vårt.
USA-satsing
Norman har kunder i 70 land, men har i det siste særlig satset kraftig i USA, hvor de nylig åpnet kontorer i San Diego.
- Der har vi gjort store fremskritt. Blant annet er vi listet opp av Gartner som et av de viktigste selskapene å følge med på i vår bransje. I USA har vi ansatt en hel del mennesker de siste to månedene.
Ansetter i Norge
Også i hjemlandet ser Norman etter flere medarbeidere, for å bygge opp en ny norsk-dansk organisasjon men også med behov på andre områder.
- Vi har ikke noe måltall på hvor mange nye mennesker vi skal ha, men i Norge er vi alltid interessert i å snakke med flinke utviklere og de som er ute i frontlinjen, sier Øyvind Lundgreen.
Ser positivt på framtiden
Etter at Norman ble tatt av børs har ikke selskapets økonomiske utvikling vært noe å rope hurra for. Omsetningen har falt fra 126 millioner kroner i 2009, via 120 millioner kroner i 2010 til 117 millioner kroner i 2011.
I fjor fikk de et resultat før skatt på minus 17,5 millioner kroner.
- Vi er offensive og har et veldig positivt blikk på framtiden og driver definitivt med lønnsomhet, sier Lundgreen når digi.no spør om selskapets økonomiske situasjon.
Les også:
- [26.09.2014] Norman tror på nettskyen
- [28.10.2011] Norman sparker én av ti
- [09.06.2009] Norman kjøpes av Ola