Det er mange aktører som har slitt på Internett det siste året, ikke minst innholdsaktører som har henvendt seg til massemarkedet. Men heller ikke for nisjeaktører og leverandører av stoff til utvalgte grupper har det gått smertefritt. I tillegg til at forretningsmodellene ikke har fungert, har det etter hvert blitt svært vanskelig å finne investorer.
Det har barndomsvennene Hans Smines og Monika Dypeng opplevd til de grader.
Da Internett var på sitt mest "hotte", våren 2000, dro de over til USA og etablerte portalen Bgay.com i homsehovedstaden San Francisco. De to vennene, som vokste opp på Kløfta, jobbet sammen i Telenor da de bestemte seg for å satse alt på ett kort.
Homseportal sklir inn i Norge
Etablerer norsk homoportal i USA
- Etter x antall forsøk klarte vi aldri å få finansieringen i havn, skriver Smines i en e-post fra USA. Han har nå flyttet bedriften til Florida, og kollega Monika Dypeng har dratt hjem. Dermed fortsetter satsingen på sparebluss etter store vyer om ekspansjon i Norge og Europa for halvannet år siden.
- Jeg fortsetter "eventyret" på egenhånd, men på et mye lavere nivå. Bgay går nå såvidt med profitt, men dessverre ikke mer enn til å holde meg i live som eneste ansatt. Vi har kuttet ut all annonsering og antall besøkende har derfor gått noe ned. Vi har for øyeblikket rundt 350.000 besøkende i måneden, skriver Smines.
Mens Bgay er en svært liten satsing med begrensede kostnader, har storebrødrene PlanetOut og Gay.com ti ganger så mange besøkende og satset 80 millioner dollar på tjenestene sine.
Andre nettsteder for homofile og lesbiske var ikke like tålmodige.
Nylig gikk britiske Queercompany overende, med den norske milliardæren Petter T. Smedvig på eiersiden. Etter kun 14 måneders drift og, ifølge Dagens Næringsliv, en investering av Smedvig på 45 millioner kroner, var det kroken på døra. Med oppstart i november 2000, og én million kroner i ukentlige i investeringer for å bli Europas største nettsted for homofile, var det stopp på pengeoverførslene fra Smedvig ved inngangen på 2002.
- Vi har hatt endel kontakt med Queercompany, men jeg har aldri skjønt helt hva de har drevet med, bortsett fra et par veldig bra annonsekampanjer, skriver Smines om den konkursen.
Monika Dypeng er tilbake i Norge etter halvannet år i utlendighet. Hun er ute av driften av selskapet, men har beholdt sitt eierskap i Bgay Inc. Hun sier de opplevde at endringene i markedet skjedde veldig raskt, uten at de klarte å forutse hastigheten i det. Det vil si at de ikke skjønte at det ble mye vanskeligere å få inn penger før det var for sent.
- Forhåpningene mine er der ennå. Idéen og konseptet er bra, men det er veldig vanskelig å få til fornuftige inntektsmodeller. Samtidig er det heller ikke lett å hente penger nå, sier hun.
De to dro til USA for å ha tilgang til et mye større marked for homofile enn i Norge. Det de ikke regnet med, var de ulike spillereglene som lå i det amerikanske business-markedet.
- Kulturforskjellen var overraskende stor, ja. Vi burde nok ha hatt forkunnskaper om hvordan man trengte nettverk og om hvordan de fungerte. Det som er viktig for amerikanerne er organisasjoner tuftet på størrelse og hvem som sitter i dem: hvor store er man, hvem sitter i styret og liknende, sier hun.
Hun forteller at uten et nettverk tok det lang tid før de var i posisjon til å hente inn penger. De måtte bygge opp nettverket først, uten å ha noen partnere som jobbet for dem.
- Det tok oss lang tid å finne kontaktene av kvalifiserte leads, sier hun og mener det ikke minst var et problem at de fikk et ufortjent rykte som rammet seriøsiteten på Bgay.
- I et møte med advokaten vår etter at det var gått nesten ett år, fikk vi vite at det var endel som tenkte sex da de så tjenesten vår. Vi ble oppfattet helt feil i forhold til den profilen vi forsøkte å bygge. Dermed ble det en større jobb enn ventet å overbevise markedet om at vi var seriøse, sier Dypvik som ikke legger skjul på at hun er ganske bitter på at det tok såpass lang tid før advokaten fortalte henne om oppfatningen av Bgay.com.
På spørsmål om det kanskje hadde gått bedre hvis de hadde bygget nettverket fra Norge, svarer hun at de sannsynligvis ikke hadde fått så mange brukere på kort tid uten markedsføring. Dessuten hadde de ikke hatt det nettverket de nå har bygget opp i det amerikanske markedet de to siste årene.