Mikalsen i Synergi RF understreker at han slett ikke er mot pop-backs, det vil si reklame som dukker opp bak nettleseren.
- Problemet er at det nå er blitt så vanvittig mye av formatet. Den siste måneden har det tatt skikkelig av, mener han og tror effekten for annonsørene er svært liten når seks, syv store annonsevinduer blir liggende igjen på datamaskinene etter at man lukker de andre programmene.
- Nettstedene og nettverkene selger tydeligvis kun for salgets skyld, ikke for at annonsørene skal få resultater igjen for investeringene. Vi synes det var en kjempeidé da pop-backene kom, og vi forsøkte det første gang med en Audi-kampanje på VG med en frekvens på én for halvannet år siden. Da fungerte det skikkelig bra, sier han og skyter både på nettsteder og annonsenettverk.
- Spesielt nettsteder i AdLinks nettverk ser ut til å ha et skikkelig volum for tiden, her spretter det opp annonser verre enn hestehov i mai-solen. Og en tur innom TV2.no oppleves som reneste garasjeopprydningen i etterkant av besøket, sier Mikalsen som har kontaktet TV2.no om problematikken.
Nå skal TV 2 begynne å selge per sesjon i stedet, det vil si at de begrenser eksponeringen overfor brukerne.
digi.no har tidligere skrevet om pop-backs og snakket med i hvert fall én fornøyd annonsør som mener at brukerne må tåle såpass hvis nettstedene skal få anledning til å overleve i en tøff kommersiell verden.
- Problemet er at man overselger den. Hvis man sammenligner pop-back med en sisteside på nettet, fungerer det ikke hvis man legger fram 6-7 sistesider, mener medierådgiveren.
En annen sak er at annonseformatene som skjules noen ganger gir seg utilsiktede latterlige utslag. På en kampanje fra Telenor, som også digi.no har kjørt, har annonsøren funnet det fornuftig å legge en lyd på en annonse som legger seg bak alt annet på skjermbildet. Vroom-lyden har fått brukere både til å begynne å lete og lure på hva som er galt med maskinen.
- Når annonsen til slutt dukker opp sammen med en mengde andre annonser, er det jammen ikke godt å si hvor lyden kommer fra, mener Mikalsen.
En av mediebyråets kjepphester er all den unødvendige støyen som nettstedene selv lager og som Synergi mener ødelegger brukeropplevelsen.
- Det er et enormt hinder for oss i innsalget når det finnes 70 prosent annonser, 20 prosent innhold og resten logoer på en forside, sier han med referanse til tabloidene Dagbladet.no og VG.no.
- Vi prøver å finne annonser som vi kan putte opp mot nyheter, men mange av nettstedene blir mest seende ut som oppslagstavler. Det blir ikke enkelt å få impact på nettet i det hele tatt. I forbindelse med de store forsideplakatene på de største nettstedene ble det signalisert at nettstedene skulle foreta en opprydning blant boards og skyskrapere. Kanskje er hinderet en del årsavtaler, men det har ikke skjedd så mye hittil i år, mener han.
Og for nettaviser med mindre reklamestøy, er mindre, er manglende dokumentasjon og oppmerksomhetstesting et problem, hevder Mikalsen. Han mener både Aftenposten.no og aviser innen A-presse-nettverket med hell kunne ha gjort mer for å dokumentere at mindre støy gir utslag blant nettbrukerne som blir eksponert for reklamen.
- Vi har fortsatt langt igjen før vi har fått bekreftet mange ting når det gjelder nettannonsering.