Nordens største leverandør av IT-infrastruktur, Atea, kunne torsdag presentere resultater for første kvartal. Med virksomhet i Norden og Baltikum er selskapet en svært god temperaturmåler for aktiviteten i markedet, og resultatene viste med all tydelighet at Norge lever i en helt annen verden enn resten av verden.
Omsetningen økte med 3,7 prosent og resultatet før finanskostnader og skatt falt 7,2 prosent for hele gruppen. Det norske datterselskapet kunne imidlertid vise til en vekst i omsetningen på 9,4 prosent mens det tilsvarende resultatet steg med 12 prosent.
Da tallene ble presentert for investorer og analytikere fikk også Ateas Norgesjef, Steinar Sønsteby, en spontan klapp på skulderen fra Ateas styreleder og storaksjonær Ib Kunøe.
Les hele resultatrapporten til Atea her (pdf).
Nær konkurs
Atea ble til etter at den norske IT-kjempen Ementor fusjonerte med danske TopNordic i 2005. Da var Norge selve problembarnet. I juli 2005 var situasjonen så ille at Ementors ansatte måtte vente på lønnen. Det var ikke penger i kassen til å utbetale på lønningsdato.
For 2005 omsatte hele selskapet, bortsett fra de delene som ble solgt (outsourcing til Ergo og en konsulentavdeling til EDB Business Partner), for 1,5 milliarder kroner og tapte en kvart milliard kroner. Bare i første kvartal i år omsetter Ateas norske virksomhet for 1,4 milliarder kroner på ett kvartal, og satt igjen med en bunnlinje på 36.6 millioner kroner.
– På den tiden har vi gått fra fem kontorer i Norge til 21. Om kort tid åpner vi kontor nummer 22 ved at vi inntar Finnmark, sier Norgessjef Steinar Sønsteby til digi.no etter presentasjonen.
Offentlig sektor er motor
I dag er Norge det viktigste markedet for Atea, som totalt sett omsatte for 4,8 milliarder kroner og hadde et driftsresultat på 162 millioner kroner, i inneværende kvartal.
– Vi ser jo at Norge er i et heldig hjørne av verden. Når man sitter på ledermøter i Norge så snakkes det om optimisme og fremgang. Men du trenger ikke reise lengre enn til København eller Stockholm, og i alle fall til London og lengre syd i Europa, for å merke at temaene er den store økonomiske uroen i Europa og USA, sier Sønsteby.
Men Sønsteby ser ikke store skyer på horisonten for Ateas del.
– Halvparten av omsetningen vår kommer fra offentlig virksomhet, og der er vel de fleste enige om at de største IT-investeringene ikke engang har startet, i og med at vi har kommet kortere enn mange andre europeiske land, sier Sønsteby.
Vil vokse i SMB-markedet
Ser vi på den gjenværende halvparten av omsetningen så kommer 50 prosent fra olje- og gassektoren. Der er det store IT-investeringer som foretas av selskapet knyttet til, direkte eller indirekte, det nye oljeeventyret i Nordsjøen. Nye funn og betydelige olje- og gassfunn har skapt en helt ny optimisme og utløst enorme investeringer langs kysten. Disse selskapene trenger også IT-løsninger for å levere.
– 75 prosent av omsetningen vår i Norge kommer fra sterke markeder, sier Sønsteby som forventer at selskapet vil ha en omsetningsvekst på rundt 10 prosent fremover.
Men han varsler samtidig at de vil bruke mer krefter på det betydelige markedet av bedrifter med fem hundre ansatte og nedover, små- og mellomstore bedrifter, fremover.
- Her skal vi øke markedsandelen vår, varsler Sønsteby. En rekke aktører har nemlig trukket ned i dette segmentet fordi de ikke har klart å konkurrere med nettopp Atea på de største leveransene. Nå kommer Sønsteby etter.
– Kanalen vant
Atea er en betydelig kanal av produkter for store giganter som HP, Cisco, EMC og andre.
Flere har tidligere spådd at dette er en posisjon som er utsatt, fordi det er et fordyrende mellomledd. Flere av de store amerikanske gikk tidligere mer og mer direkte ut i markedet, forbi integratørleddet. Den trenden har nå snudd, og Sønsteby er klar på at kanal-strategien vant – ikke direktesalget.
Men skal man lykkes med kanalstrategien må kanalen være kompetent.
– Jeg mente tilbake i 2006 at grunnen til at produsentene i større grad gikk direkte i det norske markedet var at kanalen i Norge var udugelig, sier Sønsteby i dag.
Siden den gang har situasjonen endret seg betydelig ved store investeringer i personell og kompetanse. I dag selger de store produsentene svært lite direkte. Salget går via kanaler
– Kanalene vant. Hvorfor det? Jo, for det første har ikke de store produsentene, med virksomheter i over 200 land, muligheten til å være lokal. Styresettet til de store produsentene er sentralisert, og det er ikke et godt utgangspunkt til å tilpasse deg markedet. For det andre kan produsentene bare selge det produsenten selv produserer. Men kunden kjøper i dag løsningen på sine forretningsproblem, ikke IT-produkter, slår Sønsteby fast.
Jobbet med aksjonærene
Styreformann Ib Kunøe fortalte under presentasjonen av tallene at selskapet har jobbet med å få opp aksjekursen. Blant annet har de innført en aggressiv utbyttepolitikk og vil utbetale 5 kroner per aksje for fjorårets resultat, samt at de har intensivert arbeidet med å presentere selskapet for internasjonale investorer.
Det har blant annet resultert i at Bill Gates sitt fond den siste tiden har kjøpt seg opp til å bli den 14. største aksjonæren i selskapet.
– Det har vi hatt god suksess med, og at Bill Gates sitt fond velger å investere viser det, sa Kunøe.
Det siste året har også kursen steget bra, men resultatene som ble fremlagt torsdag imponerte ikke. Det var lavere vekst enn forventet, og situasjonen i markedene utenom Norge er påvirket av økonomisk uro og investeringsvegring. Kursen på Ateas aksjer falt over 5 prosent på børsen etter at tallene ble kjent.
Les også:
- [17.10.2012] Vil «gi bort» 140 millioner
- [19.09.2012] Vant ny gigantkontrakt med Nav
- [16.05.2012] Stor skoleavtale til Atea
- [09.05.2012] Atea kjøper i Finnmark
- [25.04.2012] Bill Gates kjøper Atea-aksjer
- [02.02.2012] Frisk vekst for Atea
- [22.12.2011] Atea redder arbeidsplasser