Det var i begynnelsen av juni det kom fram at det svenske internettkonsulentselskapet Adcore var i ferd med å selge all utenlandsvirksomheten sin.
Norsk gründer kjøper opp Adcore-biter
Adcore kutter i utlandet
Blant kjøperne var Martin Hauge sentral, en av gründerne i norske Interaction Design (en av forløperne til Information Highway som senere ble til Adcore) og Svein Stavelin som i juni hoppet av fra Merkantildata-konsernet for å satse på nettkonsulentene.
Mandag ble kjøpet på 30 millioner kroner endelig godkjent under en ekstraordinær generalforsamling. Ifølge den svenske næringslivsavisen Dagens Industri (DI) skjedde det imidlertid ikke uten kamp fra konkurrerende aktører.
Nordmannen Bjørnar Jensen var blant dem som la inn et alternativt bud på 35 millioner SEK. Jensen hoppet i mai av Adcore-karusellen og tok med seg tre av utenlandskontorene i Frankrike, Italia og USA samme slengen for tre millioner SEK. Han var tidligere sentral i Cell Strategy som i fjor høst ble slukt av Adcore for 370 millioner kroner.
Det konkurrerende budet fra Jensen ble imidlertid karakterisert som urealistisk og avvist av styret på grunn av tidspress.
Ifølge svenske DI innrømmet Adcore-ledelsen at det ikke var verdens beste handel, men den beste som Adcore kunne oppnå akkurat nå.
Etter tre timers drakamp fikk Stavelins bud 94 prosent av stemmene.
Administrerende direktør Ole Oftedal i Adcore sier i etterkant til digitoday.no at tilbudet fra Jensen på 35 millioner i realiteten var mye dårligere siden det lå visse vilkår som blant annet tøffe resultatkrav og mangel på goodwillavskrivninger i Danmark. I Stavelins tilbud skal det ikke ha vært slike premisser.
Adcore har i bedre Internett-tider blitt verdivurdert i milliardklassen, og selskapet må ta et tap på over en milliard svenske kroner i forbindelse med salget.
En av forutsetningene for kjøpet har vært at Martin Hauge forsvant fra det kjøpende selskapet. Det skal ha skjedd den 3. juli skriver den svenske næringslivsavisen DI og skal ha eliminert potensielle problemer med majoritetsregler som oppstår når kjøperen står selskapet for nært. Ved å trekke seg trengte Stavelin kun halvparten av stemmene i den ekstraordinære generalforsamlingen for å få kjøpet godkjent.
Hauge var inntil nylig administrerende direktør for Adcore i Danmark og kommer etter planen inn som partner igjen i Stavelins selskap senere i høst..
Kjøpet innebærer at Adcores norske kontor kommer under Stavelins kontroll - i tillegg til kontorene i Danmark, Nederland, Sveits, Belgia og England.