Den norske hostingleverandøren Powertech har slitt med epostsystemene siden tirsdag. Kunder får hverken mottatt eller sendt epost. Arild Inge Bakke driver eget konsulentselskap og er rammet av problemene.
– Jeg har vært uten epost siden tirsdag. Det er kritisk og uholdbart. Jeg får ikke kommunisert med kundene mine, og går glipp av kritiske oppdateringer, sier Bakke til digi.no.
Han sier han ikke har fått noen tilfredsstillende oppdateringer fra leverandøren.
Gullgruve
Powertech startet opp i 1993 og er heleid av Broadnet.
Selskapet skriver i en driftsmelding på hjemmesidene at de for øyeblikket opplever feil som gjør at domener og mail vil være utilgjengelig til feilen blir løst.
Feilen beskrives som større enn først antatt, og selskapet skriver at de jobber kontinuerlig for å løse problemene.
Powertech er svært lønnsomt og hadde et resultat før skatt på 57 millioner kroner i 2017. På egne hjemmesider skriver selskapet at de holder høyt faglig nivå, har høy kvalitet på tjenestene og yter god service.
Klokken 10.15 fredag melder selskapet at feilen skal være løst, og at det står masse epost i kø som vil behandles av serverene fortløpende.
Bytter leverandør
– For min del er status at jeg fremdeles er uten epost, sier Bakken til digi.no rundt klokken 12.30.
Digi.no har prøvd å få en kommentar fra Powertech via deres daglige leder Peter Stig Andersen, men han har ikke besvart våre henvendelser. Heller ikke styreleder i selskapet, Jacob Kjær har vært tilgjengelig for kommentar fredag ettermiddag.
Bakken forteller til digi.no at han har hatt epostleveranse via Powertech i snart 20 år, men etter denne uken fadese vil han avslutte kundeforholdet.
– Jeg har følt meg helt maktesløs disse dagene, og synes kommunikasjonen fungerer altfor dårlig. På onsdag tok jeg selv kontakt med daglig leder. Han lovte at han skulle følge opp problemene og sørge for at de ble fikset, men så hørte jeg ikke noe mer.
Oppdatert: Søndag opplyser daglig leder Peter Stig Andersen i Powertech at problemene er løst, og at de bare rammet en mindre del av kundebasen deres. Videre skriver han at han ble kontaktet torsdag av Bakken, ikke onsdag som digi.no skrev.
– Etter dette har det vært en del kommunikasjon mellom oss. Plattformen var fullt oppe og kjøre igjen fredag formiddag.
– Jeg beklager kraftig overfor de berørte kunder av Powertech, og vi skal sikre oss mot denne typen feil fremover, skriver Andersen i eposten.