Det norske programvareselskapet Mobiletech lager løsninger og verktøy for publisering av nettinnhold tilpasset mobiltelefoner.
Da ærverdige Washington Post nylig relanserte sin mobilportal valgte de norskutviklet teknologi som publiseringsplattform.
Teknologien innebærer gjenkjennelse av nettleseren som brukeren benytter. Løsningen tilpasser og varierer layout, side- og bildebredde til ulike mobiltelefoner. Innholdet tilrettelegges alt fra de enkleste mobilmodellene til mer avanserte smartmobiler med større skjerm.
- For oss er det som å vinne en Oscar. Kontrakten med et av verdens ledende mediehus betyr utrolig mye for et lite programvareselskap som oss, sier Mobiltech-sjef Christian Erichsen til Aftenposten.
Erichsen sier at selskapet til nå har konsentrert seg om mediehus, men at plattformen deres vel så gjerne kan brukes til andre typer mobiltjenester.
Ennå går ikke driften i pluss. Selskapet hadde i fjor driftsinntekter på 17 millioner kroner og et underskudd på vel 13 millioner kroner. Mobiletech-sjefen sier til Aftenposten at driften begynner å nærme seg balanse.
Ifølge avisen har Mobiletech hentet inn nær 50 millioner kroner i frisk kapital.
Erichsen opplyser at det er nok til organisk vekst, men at selskapet også vurderer ytterligere ekspansjon, det letes blant annet etter internasjonale partnere.
Washington Posts nyhetsportal tilpasset mobiltelefoner kan besøkes på http://mobile.washingtonpost.com.
Mobiletech ble etablert i Bergen i 2005. Selskapet har i dag 30 ansatte i Oslo og Bergen, samt salgskontor i Stockholm, København og Washington.
Les også:
- [12.02.2009] - Opera Mini kun for «spesielt interesserte»