Markedssjef Jørgen Nilsson opplyser til digitoday.no at de hadde vært nede siden klokken 04:00 natt til i går. (en nærmere sjekk klokken 17:50 torsdag ettermiddag viser at de er kommet på nett igjen - red.anm.)
- Vi har hatt maks uflaks. En maskinvarekrasj gjorde at to disker ble ødelagt på samme tid. Heldigvis hadde vi back-up, men likevel har det tatt tid å bygge opp siten igjen, sier han og mener de aldri har opplevd så lang nedetid noen gang tidligere.
For QXL Auksjon Norge kommer nedetiden på et tidspunkt som tilsynelatende er beleilig; fri- og ferietid dominerer nettet i juli. Likevel sier Nilsson at det er ekstremt mye trafikk hos QXL.no for tiden, med en topp på 900.000 sidevisninger bare sist mandag.
Han mener sammenbruddet ikke har noen sammenheng med at 50.000 Bidlet-kunder fredag i forrige uke ble implementert i løsningen, noe som fører til at QXL.no nå er oppe i 260.000 medlemmer.
Bidlet ble slukt av QXL for over ett år siden og er nå fullstendig integrert hos den tidligere konkurrenten.
- Konsekvensene av kollapsen er at de 4.000 auksjonene vi har hver dag, må flyttes på. I tillegg må vi flytte annonsekampanjer. Det viktigste for oss er imidlertid at kundene ikke kommer inn, vi forlenger selvsagt alle auksjonene som skulle gjennomføres de siste dagene, sier markedssjefen.
- Hvordan får dere ut informasjon når dere opplever en slik totalkollaps?
- Når alt blir nede, og kundene ikke finner e-mailen noe sted, er det selvsagt kjedelig. Det vi har gjort er å legge ut en feilmelding på forsiden hvor kundene kan sende en melding til kundeservice, opplyser han.
Det viser seg imidlertid at ikke alle sider på QXL sine hjemmesider er helt nede. Da digitoday.no forsøkte å komme inn på underseksjonene, fant vi ut av informasjonssiden var i full drift med referanse til e-post-adressene til alle de ansatte.
Informasjonssiden finner du her.