Det er i dag lansert et nytt norsk nettsted, Glugg.no. I en pressemelding sier gründer Asle Ommundsen at hans ambisjon er å erobre det norske markedet for sosial bokmerking. Hans forbilder – og konkurrenter – er Digg og Kudos.
Dette er tjenesteutvalget på Glugg.no:
- Lar brukerne publisere, diskutere og stemme fram innhold fra nettaviser, blogger og andre nettsteder.
- Brukerne får såkalt karma basert på antall publiserte saker, og antall stemmer på sakene.
- Egne profilsider til alle brukere av tjenesten.
- Vennelister, for å holde kontakt med bekjente og brukere man har noe til felles med.
- Personlig bokmerke til nettlesere, som gjør at brukeren kan legge til saker mens han eller hun surfer på nett.
- Egen Glugg-knapp til stemmegivning, som brukere kan legge ut på sine egne nettsteder, nettaviser eller blogger.
- RSS-kanaler for alt innhold
- Avanserte søke- og sorteringsfunksjoner.
Asle Ommundsen har bakgrunn fra webdesign og søkemotoroptimalisering, og har også vært IT-journalist. Glugg er basert på åpen kildekode som han selv har endret og videreutviklet. Driften av nettstedet skal gå rundt ved hjelp av annonseinntekter.