Taylor Nelson Sofres er blant verdens fem største analyseinstitutter og kjøpte for noen år siden opp hele Gallup. Nå har det norske internettselskapet FIRM, som leverer programvare til bruk på Internett, inngått en avtale som gir programpakken en sterk spredning på den internasjonale arena.
FIRM har hatt et lite gjennombrudd den siste tiden med store kunder som tyske GfK, Microsoft og Virgin.net (et selskap som Richard Branson eier) i porteføljen.
Alle Taylor Nelson-selskapene får ved denne avtalen en felles intervjuplattform som gjør det mulig å styre og gjennomføre internettbaserte intervjuer til et stort antall brukere. Dette gjør Taylor Nelson i stand til å gjennomføre intervjuer hvor som helst i verden på samme plattform.
Norsk Gallup Institutt har benyttet FIRMs programvare "ConFirm" siden i fjor høst. Det har blitt kjørt sammen med Gallups egne systemer for online-rapportering.
Ulf Andersen, som i dag er direktør for Taylor Nelson Sofres Interactive, sier at instituttet er fornøyd med programvaren.
- Vi synes den er enkel og har også vært stabil over tid. Nå har den blitt kjørt på FIRMs servere, men vi er i ferd med å opprette vårt eget senter hvor vi selv får eierskap over linjer og serverutstyr, sier han til digi.no.
- Den kraftige veksten i nettundersøkelser er ett av de viktigste motivene for en satsing på en felles teknologisk plattform. Antall undersøkelser blir stadig flere, og behovet er stadig større for et globalt kompetansesenter som kan bidra med ny teknologi, nye produkter, ny kompetanse og ikke minst stordriftsfordeler, sier han videre.
Taylor Nelson har testet ulike programvarer opp mot hverandre og falt ned på FIRM. Et av fortrinnene er muligheten for å skrive inn ulike språk i ett skjema, noe som sparer analytikerne for mye tid hvis de skal gjøre ulike undersøkelser i flere land.
Andersen sier at det er kvantitative undersøkelser som blir kjørt via nettet, men at de ikke kjører de store landsdekkende undersøkelsene der ennå. Disse undersøkelsene blir som regel utført via telefon.
Erfaringen viser at, i tillegg til å spare Gallup for tid og ressurser, tar det mye kortere tid for brukerne å fylle ut et skjema og sende tilbake online.
- Vi vurderer mye hvordan kompetansen er blant de brukerne vi skal stille spørsmål online, hvor vant de er til å svare på skjemaer på PC og liknende. Internett-research er blitt like anerkjent som de andre datainnsamlingsmetodene. Vi stoler like mye på de resultatene, sier han.