Det er ikke bare i TV-kanalenes verden det kjempes om makt og dominanse. Det er også en kamp om hvem som skal få sende TV-signalet til TV-apparatet.
I Norden er de fleste parabolantenner rettet mot den norske og svenske satellittposisjonene på en grad vest og fem grader øst. Posisjonene til Astra og Eutelsat har begge tapt stort siden Nordenparabolen ble innført i 1994 gjennom et norsk/svensk samarbeid.
Norden-markedet for satellittdistribusjon av kringkastning domineres av Telenor med tilsammen 29 kanaler fordelt på transpondere på Telenors egen satellitt Thor I, samt leide transpondere på Intelsat 202, TVsat og Tele-X. Thor IIa representerer i tillegg på 15 transpondere når satellitten blir skutt opp. Telenor har i dag inngått 8 kontrakter om distribusjon av TV-kanaler over Thor IIa.
Svenskene ligger imidlertid hakk i hel. Nordiska Satellttaktiebolaget (NSAB) skal etter planen mangedoble sin egen kapasitet når satellitten Sirius 2 sendes opp med en Ariane 4 bærerakett, etter planen den 4. juli, for å settes i drift i august. NSAB eies av det statseide Swedish Space Corporation (SSC) og svenske Teracom med 37,5 prosent hver samt Tele Danmark med 25 prosent. Selskapet har ambisjoner. Dagens to transpondere på Tele-X og fem transpondere på Sirius 1, blir nesten ingenting sammenlignet med de 32 transponderne som Sirius 2 er utstyrt med.
Halvparten av kapasiteten er kjøpt opp av den amerikanske giganten GE Capital Satellite International Inc. I GE Capital-gruppen inngår blant annet en av de tre store nasjonale TV-stasjonene i USA, National Bordcasting Corporation (NBC).
Ifølge administrerende direktør i telecomdivisjonen i SSC, Per Zetterquist er det meste av den resterende kapasitetet på Sirius 2 også solgt. Han sier til digi:tele at det ser ut som om det blir god kapasitet på kringkastingsområder i tiden som kommer med flere satellitter på vei.
- Vi dekker i dag alle svenske kanaler. Vår avtale med Telenor har fått fokus på en grad vest og fem grader øst som den norske og svenske satellittposisjonen og har redusert betydningen av Astra og Eutelsat. Ut over det ønsker vi å ha så god dekning som mulig, sier han.
Sirius 2 sender på samme måte som Thor TV-signaler analogt, men digitale kanaler er på vei. Zetterquist sier at spørsmålet om digital distribusjon er under konstant overvåking.
Svenske TV8 har allerede lansert sine planer om en digital kanal over Thor IIa.
- Det er konkurranse på markedet, men vi mener vi har den beste posisjonen, sier markeds og PR-sjef i Telenor International, Fredrik Grindland til digi:tele. Det er imidlertid enighet om at de nordiske posisjonene er det beste for de nordiske TV-titterne.
- Vi markedsfører en grad vest som den nordiske "hot bird" når det gjelder kringkastingsdistribusjon. Vi øker stadig vår dekning fra denne posisjonen, sier han. Bare i fjor økte antall paraboler rettet mot en grad vest med 450.000 til 850.000.
At Tele Danmark som ellers samarbeider med Telenor på mange måter er inne på eiersiden hos konkurrenten er ifølge Grindland noe en bare bør forvente. - At vi er partnere på enkelte områder behøver ikke å bety at vi ikke skal konkurrere på andre.
Thor IIa | Sirius 2 | |
Oppskytning | Opprinnelig 22. februar. Utsatt med en til måneder | 4. juli 1997 |
Bærerakett | Delta II ?* | Ariane 4 |
Primært dekningsområde | Norden og nærområder | Norden, Baltium |
Transpondere | 15 | 32 |
Levetid | 11,5 år | ca. 12 år |
Tjenester | Kringkasting, data | Kringkasting, data |
Pris | Ca. 1 mrd kr | Ca. 1 mrd kr** |
Eier | Telenor Satellite Services AS | NSAB |
* Bruk av denne bæreraketten er utsatt på ubestemt tid.
** Anslag