Noen vil huske det norske selskapet Mobile Feed. På høyden av dotcom-feberen forsøkte de å leve av å lagre folks SMS-meldinger i en nettjeneste.
Den påfølgende konkursen i 2001, eller at A-pressen tapte millioner av kroner på investeringen er ikke det som har brent seg inn i hukommelsen.
Det var tjenestens reklamefilmer som vekket mest oppsikt: Mennesker ble spist av mobiltelefoner på makabert vis, under slagordet «feed your phone». En rekke kinoer og tv-kanaler i Norge nektet å vise det blodige innholdet.
Ti år senere er noen helt andre nordmenn igjen klare for samme forretningsidé, gjennom tjenesten Keep it forever.
- Dette er et nytt nettsted for å ta vare på SMS utenfor mobilen. Her kan alle lagre meldinger på et trygt sted. For evig, heter det i en pressemelding.
Tjenesten er fremdeles på beta-stadiet, men åpner dørene nå i jule- og nyttårstiden da dette erfaringsmessig er en hektisk tid for meldinger. Foreløpig støttes bare tekstmeldinger, men det planlegges å utvide også til bildemeldinger senere.
En av gründerne, Erling Storvik (50), er en grafisk designer som opplyser at han har brukt mer enn ett år og 350.000 kroner på å utvikle tjenesten.
Det skal koste tre kroner å videresende en SMS til tjenesten, en avgift som trekkes fra mobilregningen på vanlig måte.
Ifølge Storvik skal dette dekke oppbevaring av meldingen «i 100 år», samt mulighet til å få meldingen tilbakesendt til mobilen når man måtte ønske det. Å få meldingen sendt tilbake er gratis. I betaperioden er prisen per melding satt ned til én krone.
- Vi som har utviklet dette har et lidenskapelig forhold til tekst og tekstmeldinger. Som så mange andre savnet vi et trygt sted for å ta vare på meldingene.
Satser internasjonalt
Videre fortelles det om ambisiøse internasjonale planer. Foruten norsk skal nettstedet utkomme i engelsk, svensk, dansk, tysk, spansk og nederlandsk språkdrakt.
- Vi har registrert domenet «keepitforever» i 17 land over hele verden. Målet er å utvikle sidene til å bli en plass for alle språkgrupper og nasjonaliteter.
Hundre år er lang tid, men så forsikrer også gründerne at dette skal være et langsiktig prosjekt, som de ønsker å videreutvikle og bearbeide i årene som kommer.
Så gjenstår det å se om dette blir den suksessen gründerne ser for seg, eller om prosjektet blir like kortvarig og blodig som satsingen på Mobile Feed viste seg å være.
Les også:
- [16.03.2001] Første norske SMS-selskap til Skifteretten