Som navnet på Nordic Web Radio tilsier, har selskapet lenge jaktet på etablering andre steder i Norden.
Nå kommer meldingen fra Sverige om at Nordic Web Radio kjøper SPRAYdio fra svenske Spray Network.
SOL eier 49,9 prosent av selskapet, mens Radio 1 Norge sitter med 50,1 prosent.
Ifølge Torvmark er kjøpesummen konfidensiell. Det er en tjeneste som nordmennene kjøper, en tjeneste som har vært drevet i fem år og ligger på den svenske portalen til Spray. Spray.se har 1,6 millioner unike brukere i måneden, ifølge Sprays egne tall og 1,4 millioner medlemmer. Det er fem mann som jobber for SPRAYdio som har blitt drevet siden høsten 1999 og sitter ,ed 80.000 medlemmer i sitt community.
Torvmark mener at svenskene innehar en mer avansert tjeneste enn FM-tjenestene til Nordic Web Radio.
- SPRAYdio er en ren webtjeneste der noe av det viktigste er interaktiviteten mellom musikken og brukerne. Det er en tjeneste som er veldig godt etablert i Sverige, uten at jeg har noen eksakte tall å gi deg på bruken. Svenskene har til nå ikke hatt noe offisielle tall på bruk av nettradio, opplyser han.
Administrerende direktør Joakim Jansson i svenske SPRAYdio hevder i en pressemelding at norske Nordic Web Radio allerede lønnsomme, og at alliansen vil bli det sterkeste kommersielle nettradioselskapet i Norden. Mens svenskene er best på web, er Nordic Web Radio best på radio, dermed blir det full konvergens.
SPRAYdio kmmer til å beholde merkevaren i Sverige, og kanalen blir liggende portalen til Spray. Samtidig bygges selskapet Nordic Web Radio AB. En av forretningsideene til det webradioselskapet er å drive radiokanaler for andre selskap på weben.