Microsoft går inn på eiersiden av det norske spill- og læringsteknologiselskapet som har vokst kraftig de siste årene.
Kahoot henter inn 10 millioner dollar i friske midler. Det tilsvarer 83 millioner kroner etter dagens kurs.
Pengene hentes inn gjennom en rettet emisjon mot tre investorer. Foruten Microsoft Ventures har også investeringsfondene Northzone og Creandum kjøpt seg opp.
Kahoot har siden quiz-løsningen ble lansert i 2013 fått et stort antall brukere. I en kunngjøring skriver gründer og administrerende direktør Johan Brand at de nå har over 30 millioner aktive brukere i måneden, et bibliotek bestående av over 10 millioner lærespill, som er skapt og delt av brukere i 180 land.
140 millioner
Emisjonen som ble kjent i går kommer i tillegg til en såkorn-investering på 6,5 millioner dollar fra ifjor sommer. Oppstartselskapet har dermed blitt tilført nærmere 140 millioner kroner på et drøyt år.
Foreløpig er det uklart hvor store aksjeposter som har skiftet hender. I forkant satt gründerne på mellom 10 og 12,3 prosent. Andelene er i praksis noe utvannet etter siste emisjon, men gründerne og nøkkelansatte skal fremdeles ha en samlet stor eierandel, ifølge Dagens Næringsliv.
Påfyllet av friske midler skal gå til videre internasjonal vekst, til å utvikle nye spillformater, samt infrastruktur og drift for det fremadstormende norske IT-oppstartselskapet.
– I samme klasse som Opera og Tandberg
Fredrik Syversen er direktør for næringsutvikling i IKT-Norge, og jobber mot oppstartmiljøer både internasjonalt og innlands.
Han trekker fram noen av de største IT-selskapene Norge har klart å fostre, når han skal sammenligne investeringsviljen Kahoot har greid å utløse.
– Jeg setter det i samme klasse som Opera og Tandberg. De hadde også en klar orientering og satset veldig ved å hente penger for å gå internasjonalt. Det er også det Kahoot gjør nå. De henter en krigskasse for virkelig å få rullet løsningene sine ut i verden, sier Syversen til digi.no.
– Verdt hundrevis av millioner
Det er foreløpig uklart hvor mye den siste emisjonen priser edtech-selskapet til, men det er uansett ikke småpenger.
– Vi snakker mange hundre millioner kroner i verdifastsettelse, mener IKT-Norge-direktøren.
Han mener Kahoot har klart å lage et unikt produkt. Det er heller ingenting i veien med ambisjonsnivået til selskapet, som tar mål av seg å "bidra til bedre læring for alle".
– De har sagt at de skal bli størst innen utdanning, men ikke ved å gå veien om anbudsrunder eller selge til skolene. De gir i stedet løsningen bort til lærerne og elevene, og satser på å vokse på den måten. Så har de helt klart planer om å få til verdiskaping, men først skal de ha brukerne på plass. De har også en stor brukermasse som gir de verdifulle data og gratis forskning og utvikling på en måte - og dette er hele tiden med på å videreutvikle produktet, sier Fredrik Syversen.