Nylig ble det klart at den danske online-butikken Haburi.com ble tatt over av en tysk tekstilgigant. Selskapet bak nettbutikken, The Virtual Factory Outlet, ble lagt ned.
Denne uken skriver Computerworld.dk at gjelden til selskapet er tosifret og at bankene som garanterer for de kjøpte varene, ikke vil refundere penger til internettkunder som allerede har betalt for varer de ikke har fått.
Hvordan nettbutikken kan ha hentet inn disse innbetalingene før varene ble levert til kundene er uklart. En dansk advokat tror at butikken like før konkursen har hatt så store problemer med likviditeten at ledelsen har brutt med tradisjonelle e-handelsprinsipper og fått overført pengene fra betalingsinstitusjoner like etter at de ble betalt inn.
Da konkursen var et faktum, opplyste den norske styrelederen Arve Johan Andresen at det ikke hadde vært mulig å få til en positiv drift på en årlig omsetning på 50 millioner kroner. Kostnadene var redusert drastisk gjennom nedskjæringer fra 51 til 21 ansatte fra 2001 til 2002, men det var ikke nok så lenge omsetningen ikke økte mer.
Så sent som i februar 2002 uttalte administrerende direktør Michael Vad på et investormøte for 2M Invests porteføljeselskaper at selskapet skulle begynne å tjene penger i annet halvår av 2003. Da måtte nettbutikken over firedoble omsetningen fra 47,1 millioner danske kroner i 2001 til omkring 200 millioner på knapt halvannet år.
Etter den tid har Michael Vad forsvunnet ut av Haburi og 2M Invest forsvunnet fra markedet.
Tellef Thorleifsson i Northzone opplyser til digi.no at det måtte store fremtidige investeringer til, ikke minst på IT-siden, hvis Haburi skulle ha fortsatt driften under nordmennenes deleierskap. Verken Northzone eller andre storaksjonærer som Mærsk Data Gruppen og Nordea Pension var interessert i å sprøyte inn mer penger.
Siden 1999 har nettselskapet fått tilført 238 millioner danske kroner i kapital, men det har likevel ikke vært mulig å få en lønnsom forretning av å selge merkevaretøy billig på Internett.
- Det er veldig beklagelig at dette ikke gikk, vi ville svært gjerne fått det til. Haburi var absolutt på bedringens vei, og regnskapet var sånn noenlunde i balanse. Men vi slet med gammel ballast og sto foran store utfordringer. Blant annet måtte vi ta store investeringer på en e-handelsplattform fra IBM. Det var vi ikke innstilte på, sier Thorleifsson til digi.no.
Han opplyser at Northzone eide mellom 17 og 18 prosent før konkursen. Eierandelen ble økt da investeringsselskapet 2M Invest gikk overende.
- Det var egentlig ikke meningen at vi skulle bli største aksjonær. Uansett, vi må regne med slike tap. Vi driver med risikoinvesteringer og prøver å spre investeringene våre. Noen ganger går det bra, andre ganger går det dårlig, sier Thorleifsson som i overgangen 2002-2003 ble sitert i mediene på at Northzone var i ferd med å hente inn hundrevis av millioner til sine fond, 350 millioner kroner i fjor og nye 350 millioner i et nytt fond i 2003.
Problemene i Danmark har ikke skremt bort danske investorer. Northzone har blant annet greid å få tak i midler fra The Danish Growth Fund/Vækstfondene (75 millioner danske kroner), og alt skal gå til å investere i selskaper som driver med informasjonsteknologi eller telekommunikasjon og har et internasjonalt vekstpotensial. Det norske investeringsselskapet ser etter selskap, gjerne nystartede bedrifter med en omsetning på opptil 50 millioner norske kroner.
- Ja, vi har mye ledig kapital i bakhånd. I realiteten har vi ikke investert i rene internettbedrifter siden vinteren 2000, men står klare til å investere nå, sier Thorleifsson.