Analyseselskapet DMR er ikke ferdig å regne, men foreløpige gledelige tall viser at PC-salget i Norge steg med 13,8 prosent, skriver Finansavisen.
Dette er gode nyheter for IKT-bransjen, for salget av PCer er smør og brød for mange samtidig som det er en indikator for resten av bransjen.
Baksiden av medaljene er trolig at mye av årsaken til salgshoppet er lavere priser. Snittprisen på stasjonære og bærebare PCer falt med 21 og 26 prosent fra 2002 til 2003 i Norge. Dette viser tall digi.no har fått fra IDC. (Se tidligere sak i boksen til høyre)
Tallene fra DMR viser at salget av bærbare nå presser ut stasjonære maskiner hos stadig flere.
Av fire segmenter er det bare salget av stasjonære PCer til bedriftsmarkedet som faller. Salget er reduserte med 4,1 prosent og endte på 210.000 maskiner. HP er markedsleder med 73.000 solgte maskiner, skriver Finansavisen
Salget av bærbare maskiner til bedriftsmarkedet steg med hele 46,2 prosent. Markedsleder er HP som løftet sitt salg med friske 76,1 prosent på et år.
Salget av bærebare maskiner til konsumenter steg til 90.000 maskiner. Også her er HP markedsleder med en andel på 30,3 prosent.
Salget av stasjonære maskiner til konsumenter viser derimot en vekst på 6,9 prosent til 134.000 maskiner. I dette segmentet er Fujitsu-Siemens markedsleder med en andel på 22 prosent, skriver Finansavisen.