'Go large' kaller MSN Norge annonsekampanjen som onsdag dominerte MSN.no. Annonsøren Norskespill.no kjøpte alle plassene på forsiden av den norske Microsoft-portalen.
Med unntak av en liten plakat i høyre hjørne, kjørte Norskespill.no knallhardt for å få opp bruken på Tivoli-tjenesten sin og lokket de registrerte brukerne med en ekstra premie på 25.000 kroner, forutsatt at de vinner mye. Annonsen og budskapet fra annonsøren er ikke nytt og har også vært brukt på andre nettsteder, men Norskespill.no satset altså et seks siffret beløp på én dag, på ett nettsted, for å få i gang de 35.000 registrerte brukerne sine.
I underkant av 20 prosent, det vil si mindre enn 7.000 av dem som har registrert seg på Tivoli.no, bruker tjenesten aktivt. Det innebærer at over 80 prosent som registrert seg ikke vender tilbake til Tivoli.no.
For å få opp bruken, benytter Tivoli.no seg av svært aktiv internettmarkedsføring.
For MSN Norge er det hyggelig. De sitter igjen med 100.000 kroner etter onsdagens dominans som varte i 24 timer.
- Vi tok en pause på de andre kampanjene, mens vi lot Norskespill.no dominere, sier salgsanvarlig Kjetil Kjerstad i MSN Norge.
- Resultatene av kampanjen tar det én dag eller to før vi får oversikt over, sier han.
Reidar Myhrer er markedsdirektør i Norskespill. Han har klokkertro på nettmedier som metode for å skaffe seg nye brukere og aktivisere disse.
- I begynnelsen av året var målet å få flest mulig registrerte brukere, nå fokuserer vi på dem som har registrert seg, forklarer Myhrer.
- Er MSN.no en tjeneste hvor du finner igjen Tivolibrukerne?
- Så absolutt. 50 prosent er mellom 18 og 30 år, og de fleste av dem er menn. Når vi skal velge medier i markedsføringen ser vi på brukersammensetningen hos de ulike nettstedene, sier han og mener de skal greie å nå opp i 40.000 registrerte brukere ved utgangen av året.
Men det får verken han eller administrerende direktør i Norskespill.no, Knut Lindh oppleve. De sa opp stillingene sine like etter sommeren og ingen av dem vet hvor de skal begynne i nye jobber. Lindh og Myhrer utgjorde to av tre og et halvt årsverk som har drevet spillselskapet.
Myhrer har både jobbet i TV 2 og TV3 tidligere, men har mest tro på Internett når det gjelder respons. Derfor dette stuntet.
- Vi bruker et minimum på print. Det fungerer altfor dårlig. Skal vi øke kunnskapen og driver merkevarebygging, benytter vi TV. Når det gjelder å rekruttere spillere og få dem til å spille mer, benytter vi nettet, sier han.
Norskespill.no har nettopp fått opp et CRM-system slik at de kan differensiere brukerne i kategorier og følge dem opp per e-post. Dermed kan man bygge lojalitet gjennom å sende ulike budskap til de som ikke er noe særlig aktive, de som er innom en gang iblant og de som er storforbrukere.
Imidlertid må Norskespill.no fremover sannsynligvis ta hensyn til innsigelser om personvern som er kommet fra Datatilsynet. Tilsynet mener at innsamlingen av personnumre fra brukerne er en helt unødvendig del av registreringsprosessen til Norskespill. Selskapet sier at dette er noe de har blitt enige med Lotteritilsynet å gjøre.
Les mer om det her:
Tivoli-spillerne kan kun bruke 1.500 kroner per person i uka fra sin spillkonto, men får oppmuntringer i form av små gevinster hele veien, hevder markedsdirektør Myhrer.
Med ti humanitære organisasjoner som den ene av eierkonstellasjonene (51 prosent) er profilen viktig for Norskespill.no.
- Målet vårt er at folk besøker oss ofte og at de er lenge inne av gangen. Årsaken til at vi valgte Tivoli-konseptet, er at vi skal ha fornøyde kunder som kan føle seg hjemme. De skal kunne klare seg med en liten sum i lang tid. Dette har også vært viktig i forhold prøvekonsesjonen som vi har, sier Myhrer som i realiteten har vært utleid fra eierselskapet Cee.tv (49 prosent) de siste to årene.