SIKKERHET

Nortura sliter fortsatt etter dataangrepet – spår leveringsutfordringer

Systemene til Nortura er fremdeles ikke på beina igjen etter dataangrepet før jul, og selskapet tror det vil få konsekvenser både i butikker og restauranter.

Systemene til Nortura er fremdeles ikke på beina igjen etter dataangrepet før jul.
Systemene til Nortura er fremdeles ikke på beina igjen etter dataangrepet før jul. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB
29. des. 2021 - 12:15

– Utfordringen vår er at vi ikke er koblet til internett. På den ene siden får vi ikke innmeldinger fra bønder som vil levere dyr til slakt. På den andre siden får vi ikke inn ordrer fra kunder, sier Kjell S. Rakkenes i Nortura til Tønsbergs Blad.

Nortura ble 21. desember utsatt for et dataangrep og stengte sine IT-systemer i tillegg til å fjerne internettilgangen på flere av sine driftssteder. De jobber med å etablere midlertidige løsninger.

– Vi har ett fokus: Det er å få opp produksjonen igjen og å levere kjøtt og egg til Norges befolkning. Men det vil være uregelmessigheter i vår varelevering fremover. Vi har prioritert de store volumene, det vil si dagligvarehandelen. På restaurantmarkedet vil det være større leveringsutfordringer, sier Rakkenes.

Nortura har tidligere sagt at de håper å gjenoppta slaktingen 3. januar.

Nortura har fortsatt ikke fått i gang produksjonen etter dataangrepet tidligere i desember.
Les også

Innfører lavere toll på storfekjøtt etter dataangrepet mot Nortura

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.