I Digi.no sin gjennomgang av hva slags USB-lading de ulike norske flyselskapene kan tilby om bord, og hva slags nødladere man kan ta med om bord på flyet, viste det seg at Norwegian har både det dårligste tilbudet og den mest restriktive praksisen.
Flyr tillater riktignok ikke nødladere på mer enn 100 Wh, noe Norwegian kan gjøre om du henvender deg til kundeservice, men foruten dette er det Norwegian som er mest restriktive over hele linja.
Norwegian kan ikke tilby USB-lading i setene på sine fly. Dette kan alle de andre norske flyselskapene tilby, i større eller mindre grad, avhengig av flytypen.
Norwegian tillater etter eget utsagn uansett heller ikke lading av nødladere om bord.
Og Norwegian tillater heller ikke bruk av nødladere om bord på sine fly.
Du får dermed med deg nødlader i kabinen på flyet, men du kan ikke bruke den underveis.
Hvorfor det?
Vi kontaktet Norwegians kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari og spurte hvorfor deres praksis er så forskjellig fra konkurrentenes:
– Det viser seg at Norwegian er eneste norske flyselskap som ikke tillater bruk av nødladere om bord på sine fly. Hva slags vurdering ligger til grunn for denne avgjørelsen?
– Vi følger EASAs anbefalinger for håndtering og bruk av nødlander. Nødladere er definert som PED («portable electronic devices»). Dersom vi skal endre på dette, må vi gjennomføre en risikovurdering og oppdatere våre operasjonsmanualer. Slike oppdateringer gjennomføres omtrent én til to ganger i året.
– Hvorfor har dere vurdert dette så forskjellig fra andre norske flyselskap?
– Dersom bransjestandard er å tillate det, kan det være vi vil gjøre en ny vurdering, men per i dag er det altså ikke tillatt å benytte dette om bord.
– Hva slags alternativer har passasjerene for å få ladet tingene sine på lange flyturer med Norwegian, hvis det er noen?
– Det er ikke mulighet til å lade i de nye flyene, 737-800 MAX.
Er du en av dem som kjøper sikkerhet på Temu?