Notes og Domino er ikke blant produktene IBM bruker mest tid på å markedsføre. Verken e-postklient eller applikasjonsplattform har vært nevneverdig oppgradert siden versjon 9.0 kom i 2013.
Normalt skulle det tilsi at produktstøtten avvikles til neste år. Selv om det liten tvil om at storhetstiden er passert, så er det fortsatt organisasjoner som er avhengig av gruppevaren – som før var bedre kjent som Lotus Notes/Domino.
Byttet navn i 2012: Farvel, Lotus
I så måte kom leverandøren med en gladmelding i forrige uke. IBM varsler at de utvider den ordinære støtten til minst 2021, samt muligheten for utvidet støtte i hvert fall ut 2024.
– Det er ingen planlagt «end of life» for Notes og Domino, og vi vil forsette å oppdatere tidslinjen for støtte etter behov basert på fremtidige utgivelser og markedskrav, opplyser IT-giganten i en kunngjøring.
– Hundrevis av kunder i Norge
Det er flere hundre kunder som fortsatt benytter Domino-applikasjoner og e-post. Derfor lover vi fortsatt støtte i mange år fremover, opplyser IBM Norges pressekontakt Otto Backer Solberg til digi.no.
Han nevner Hamarøy kommune, Maintech og Oslo Filharmonien som eksempler på offisielle referansekunder her til lands.
Domino som applikasjonsplattform er ifølge ham fortsatt en viktig del av kundenes forretningsprosesser. Det er fortsatt kunder blant annet i oljebransjen som benytter produktet.
Det blir også avholdt årlige samlinger i Oslo i begynnelsen av juni i regi av brukerforeningen til Notes/Domino. Disse samlingene pleier å trekke opp mot hundre kunder og partnere, oppgir IBM.
Valgfrihet
Salige Notes har en historie som strekker seg helt tilbake til 1989, og kom i IBMs eie etter et milliardoppkjøp i 1995. Det kan betraktes som en forløper til en nyere satsing kalt IBM Verse, som så dagens lys for drøyt to år siden.
Den gangen: Skal gjøre epost gøy igjen
– Fokus for IBM har de siste årene vært å migrere våre kunder over på vår skyplattform IBM Connections Cloud, der IBM Verse er en sentral del av samhandlingsplattformen. Mange kunder har valgt å erstatte Notes med IBM Verse, mens andre velger sameksistens for å la brukerne selv velge deres prefererte grensesnitt. For IBM har strategien helt klart vært å tilby våre kunder valgfrihet både på teknologi og klientsiden, sier Solberg.