NRK har siden 1996 brukt 193 millioner kroner på satsningen sin på digitalradio. Det forteller NRK-sjef Hans-Tore Bjerkaas til Dagens Næringsliv.
Totalt skal det i dag være 160.000 norske husstander som har gått til anskaffelse av DAB-radio. Til sammenligning selges det nærmere 900.000 FM-radioer hvert år i Norge.
NRK ønsker at FM-båndes skal stenges i 2014, slik at alle går over til DAB. Det har de imidlertid ikke fått gehør for hos den sittende regjeringen.


På tross av store investeringer i DAB, har ikke NRK tall for hvor mange som lytter til sendingene.
Lyttertallene til FM-kanalene måles kontinuerlig, men dette koster penger og NRK har derfor ikke prioritert DAB-sendingene.
- Det er knyttet ekstra kostnader til hver enkelt kanal som måles, og vi har valgt å prioritere basiskanalene. Men vi kommer til å måle digitalkanalene i løpet av de nærmeste årene, sier NRK-sjef Hans-Tore Bjerkaas, til Dagens Næringsliv.
NRK og P4 sender sine hovedkanaler både i FM-båndet og gjennom DAB, i tillegg til at NRK også sender nisjekanaler som NRK Folkemusikk, NRK Klassisk og NRK Gull kun i DAB-nettet.