NRKs sterke satsing på nett er utelukkende redaksjonelt motivert, fastslår styreleder Hallvard Bakke. Han har tidligere uttalt at veksten i nettannonser kan true lisensordningen.
Les også:
- [22.02.2008] NRKs nettannonser kan svekke lisensen
Kulturdepartementet ga i Stortingsmelding 30 klarsignal for at NRK kan ha reklame på Internett, med unntak av nettsider som har barn som målgruppe.
Det foutsetter at NRK skiller mellom allmennkringkastingstilbudet og kommersielle tjenester tilbudt på Internett. Lisensmidler og andre offentlige inntekter skal ikke subsidiere kommersielle aktiviteter i NRK.
Ifølge Aftenposten har NRK selv meldt inn at det ble hentet inn 125 millioner kroner for Aktivum i regnskapsåret 2007. Det inkluderer inntekter fra forlagsvirksomhet, NRK-sponsede events og annonsering på nrk.nos nettsteder.
NRK går ikke ut med regnskapstall som inkluderer enkelttall.
NRK.no ligger ifølge nettsjef Bjarne Andre Myklebust nå fire år foran de ambisjonene den forrige kringkastingssjefen John G. Bernander hadde. På ett år er trafikken nesten doblet, og nettstedet er større enn for eksempel Aftenposten og Nettavisen.
NRK.no har nå mellom 1,2 til 1,3 millioner unike brukere, og gjennom fjoråret økte trafikken jevnt og trutt med 40 prosent.
Annonseinntektene i det norske nettmarkedet økte med minst 30 til 40 prosent i fjor, og selv om veksten skulle gå noe ned i år, blir den neppe under 30, ifølge prognoser.