Responsen siden vi la ut Medierapport nummer 1 mandag for én uke siden, har vært upåklagelig. Det er tydeligvis en del som har savnet en oversikt over det som skjer over lengre perioder enn én dag.
Hvis du har lyst til å melde deg på, kan du sende en mail til denne adressen: Medierapporten@digitoday.no.
Husk å sende disse opplysningene og merk mailen "Medierapporten" i tittelfeltet:
- Navn
- Alder
- Arbeidsplass
- Tittel
- E-post adresse
Da får du Medierapporten i e-postkassen din hver fredag.
Uken som er gått, har nok en gang stått i NRKs tegn. Dessverre er det stadige negative fortegn vi snakker om, og situasjonen nådde klimaks da styreleder Torger Reve trakk seg.
Avgangen har ligget i kortene en kort stund fordi Reve ikke har greid å ansette ny kringkastingssjef. Hvis du vil følge hele utviklingen, anbefaler vi deg en tur innom Kampanjes nettsider. Mediemagasinet har på web fulgt saken som en hauk omtrent fra minutt til minutt og samlet mange av sakene i en bolk.
Du finner oversikten her.
Det er verdt å merke seg at de fleste medier så sent som ved tiltredelsen av nytt styre i fjor sommer, skrøt mye av valget som kulturminister Ellen Horn hadde foretatt. Også digitoday.no skrev at dette var et skifte hvor man fikk inn et profesjonelt, faglig sterkt styre (blant annet med IT-kompetanse) som var uavhengig politisk (I forhold til Anne Enger Lahnsteins valg av styre i 1998)
Les: NRK får IT-tyngde i styret (digitoday.no)
Det man hadde glemt i en tid med sterkt fokus på økonomisk kompetanse, var at styret også skulle takle presset fra en aggressiv medieflokk, håndtere sterke fagforeninger, besvare dyktige ledere og NRK-ansatte og samtidig representere et tversnitt av lisensbetalerne.
Journalistenes fikk på pukkelen for sin historieløshet da et tidligere styremedlem påpekte at styret som nå har sittet et halvt år mangler den representative bakgrunnen som skal til for å styre en samfunnsinstitusjon. Det var for mye Oslo vest og Bærum, kremmere og bedriftsøkonomer.
Odd Nordhaug, professor i bedriftsøkonomi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH) skrev i en kronikk i Dagbladet AS at sammen med en forlagsdirektør, en høyesterettsadvokat, en universitetsdirektør, en styreleder i en riksdekkende avis, en kunstner og tre ansatterepresentanter, var den faglige tyngden og bredden absolutt til stede, også partipolitisk og geografisk, i styret som satt fra 1994-98.
Kronikken er dessverre ikke ute på web, men sto i Dagbladet 10. Januar 2001 ("Ledelseskrisen i NRK" - s.44).
Men hele medieuken spant selvfølgelig ikke kun rundt bråket i NRK (selv om det kunne føles sånn).
Superfusjonen til AOL/Time Warner ser endelig ut til å være i boks etter å feiret ett års jubileum i januar.
Les: Supermediafusjon får gå sin gang
Mange frykter at giganter av denne størrelsen vil kunne benytte sin markedsmakt til å utradere det som er av konkurranse innen mange sentrale områder, men de amerikanske konkurransemyndighetene (og EU) har behandlet mange av de sentrale faremomentene opp og i mente.
Det som er helt klart er at konvergensen/sammensmeltingen av mediearter nå virkelig er i førersetet
(Se gammel kommentar fra januar 2000: La konvergensen begynne)
Det kan være en vitamininnsprøytning til folk som jobber i en bransje som kan se ut som om den er i ferd med å dø: Internett og mennesker som jobber innen digitale medier har møtt hverdagen nådeløst mot slutten av fjoråret og begynnelsen av dette året.
Denne rapporten kommer til å være full av konkurser, nedbemanninger og dårlige resultater både i Norge, Norden og verden forøvrig uke etter uke. Det som er verdt å merke seg, er at denne konsolideringen nok er svært naturlig etter at Internett ble hypet til de store høyder inntil det hele krasjet våren 2000.
Nå tar surferne opp brettet og går i land:
- New York Times kutter på nettet
-
Bid2Day legger ned i Danmark
-
Yahoo! nedjusterer, aksjekursen stuper
Og: Kjedelige utsikter for Yahoo! resultat
-
AltaVista avlyser utsatt Nasdaq-intro
-
Bunnskrapt kasse i Sportus (digitoday.no)
Og: Akut kassabrist i Sportus (Dagens Industri)
-
Lønnsomme Icon vil ikke sparke noen i Norge
Men alt er ikke bare død og fordervelse.
I de trange økonomiske tidene for gründere finnes det nordmenn som tør starte en nettavis, til og med med støtte fra SND
Det norske spillselskapet Funcom AS gjør det sterkt "Over there" med "Den lengste reisen" som gjør spill-suksess i USA
Og i bokbransjen går den digitale revolusjonen sin trauste gang. Stadig flere aktører finner ut måter å fóre leserne sine på:
Vil gi norske bokhandlere ny gnist på Internett
Norsk IT-selskap lar alle gi ut egne bøker - raskt og billig
Av folk som har meldt at de har fått seg ny jobb, er det verdt å merke seg den gamle sirkushesten og DN-journalisten Hans Hjellemo. Han har fått seg ny arbeidsgiver hos Hjemmet Mortensen AS og Kampanje etter fire år i Norsk Rikskringkastings informasjonsavdeling.
Les:
-
Hans Hjellemo blir redaktør i Kampanje (digitoday.no)
-
Hjellemo til Kampanje (Kampanje.com)
Dessuten skal tidligere auksjonarius i DinSide/QXL, Tore André Godager utvikle Aftenposten på nettet.
Les: En auksjonarius takker for seg
Ukens krangel innen Internett-bransjen har utviklet seg mellom annonseselskapene DoubleClick og Dayrates AS, med beskyldninger om doublespill og konkurransevridning.
DoubleClick reagerer på Dayrates-metoder
Dayrates meldte DoubleClick til Konkurransetilsynet
Dayrates angriper DoubleClick (Kampanje.com)
Se de svenske Kramgo-sideneÅpen Post
Resultatet ser du her
Kanskje tar vi i digitoday.no Bård og Harald alt for seriøst.
Hvis du har lyst til å melde deg på, kan du altså sende en mail til denne adressen: Medierapporten@digitoday.no.
Husk å sende disse opplysningene og merk mailen "Medierapporten" i tittelfeltet:
- Navn
- Alder
- Arbeidsplass
- Tittel
- E-post adresse