NRK Interaktiv overføres til Fjernsynet fordi det åpner for muligheter til å ta ut fordeler når det gjelder sammensmeltingen mellom Internett og TV.
Fjernsynsdirektør Hans Tore Bjerkaas får det redaksjonelle hovedansvaret, men slik delegeringssystemet fungerer i NRK, er det Nundal som i praksis blir ansvarlig redaktør for NRK Interaktivs redaksjonelle innhold.
- NRK Interaktiv har allerede en redaksjonell produksjon, men vi vil styrke den redaksjonelle satsingen. Vi har både ønske om og mandat til å tilrettelegge og tilpasse allerede eksisterende innhold til Internett. Hovedutfordringen blir å frigjøre stoffet i den mangesidige NRK-produksjonen og tilrettelegge det, sier Nundal til digi.no.
Dét har vært ønskelig hele tiden, men det måtte en nysatsing til for å sette det ut i praksis. Det er satt inn ekstra ressurser, som prosentvis utgjør ganske mye av det totale budsjettet, men Nundal vil ikke ut med noen tall ennå.
Det skal være en egen innholdsredaksjon i NRK Interaktiv også. I dag er det en liten redaksjon, og denne vil styrkes. Nyhetsdivisjonen i NRK jobber også med å lage sine nyheter for Internett; de har en egen nettsatsing.
Nundal er ikke beskjeden i sine mål; NRK Interaktiv skal bli blant de fremste i Norge på Internett.
NRK Interaktiv har som resten av mediebedriften en forpliktelse til bredde på det redaksjonelle innholdet, men denne delen vil nok spisses spesielt mot barn og unge. - Der vi tror vi kan styrke Internett som medium, opplyser Nundal
- Hva med reklame?
- Departementets høringsutkast kan tolkes som en frihet til å ha reklame på nettsidene, men vi har ingen intensjoner om å være en reklamefinansiert innholdstjeneste på Internett per nå. NRK Interaktiv vil foreløpig ikke tjene penger på redaksjonelt stoff på nett.
Nundal kommer til å samarbeide mye med Brandrud, men det er ingen maktkamp. Lederoppgaven i NRK Interaktiv ble for stor, slik at det ble behov for en oppdeling av ansvaret. Nå står Brandrud for strategien, mens Nundal blir en operativ leder av enheten.