NRK har måttet tåle mye kritikk for sin kommersielle vinkling på barneprogrammet 'Jul på Månetoppen', I likhet med fjorårets suksess 'Jul i Blåfjell' har nisseluer og andre effekter gått som varmt hvetebrød.
Grunnlaget ble lagt med fjorårets blånisseunifom, og suksessen med oppfølgeren var forventet. Første desember ble første program sendt og hele 99,2 prosent i barnemålgruppen (tre til tolv år) så programmet på TV. 300.000 seere har falt fra siden starten i desember, men likevel er programmet en formiddabel suksess.
Så også på Internett
På fjorårets populære nettsider, som vant Teknologiprisen under den siste Gulltaggen-konkurransen, var det 1.435.110 sidevisninger i hele desember i fjor. Det gjaldt på alle barnesidene til NRK.no. Første uken desember 2002 er denne rekorden allerede slått.
- Ja, vi har tangert og passert rekorden fra i fjor, sier nettredaktør Sigmund Øvrum i NRK.no og opplyser at tallet for Magi og Månetoppen var på til sammen 1.648. 398 sidevisninger den første desemberuken.
Det innebærer at barnesidene i desember 2002 vil firedobles i forhold til det meget bra sidevisningstallet i fjor. På en vanlig uke ligger tallene mellom 70 og 90.000 sidevisninger på barnesidene til NRK.
Han mener det er ulike grunner for dette.
NRK.no har totalt opplevd en enorm økning den siste tiden, blant annet en økning på 30 prosent i unike besøkende fra september til oktober i år (759.000 unike besøkende og nesten 15,5 millioner sidevisninger).
Dessuten er barnesidene blitt mer klikkintensive, slik at barna har større grunner for å besøke dem hver dag.
- Vi har nok gjort sidene mer dynamiske i år enn i fjor. Blant annet legger vi ut ett, nytt spill hver dag, i tillegg til tegnesider og det andre inholdet som også var der i fjor, sier Øvrum til digi.no.
NRK er dessuten mer aktive med å promottere hjemmesidene på TV-skjermen, hvor blant annet egne barne-TV-verter nevner nettadressen adskillig hyppigere enn de vanlige programvertene til NRK. I tillegg blir adressen kommunisert i NRK radio, det vil si at NRK bruker sine flerkanaler for hva det er verdt for å markedsføre eget program.
- Barne-TV-vertene er nok grundigere og mer entusiastiske enn de tradisjonelle TV-vertene og kommuniserer vel bedre med barna, sier nettredaktøren.