Det er et datterselskap av NRK og Norges Handels og Sjøfartstidende som skal danne det nye selskapet som står uten navn foreløpig.
Det er inngått en intensjonsavtale om opprettelsen av et nytt selskap som skal starte sendingene første halvår neste år, mest sannsynlig i form av webkringkasting i første omgang, ifølge NRK Aktivums sjef Bjørn Suhrke.
Det innebærer at merkenavnet på det nye selskapet og internettadressen som de velger, blir svært viktig.
- Det blir nok en god diskusjon ja, sier Suhrke.
- Vi er bare i starten på disse diskusjonene. Men det er klart at NRK ikke har noen forpliktelser til å sende dette stoffet på TV - vi er som datterselskap helt uavhengig av NRK på dette området, og det vil også det nye selskapet være, sier han.
Suhrke sier at denne nye kanalen, som i realiteten ikke er en ny digital fjernsynskanal, men digital produksjon av lyd og bilde for flere kanaler, ikke er én av de tre nye digital-TV kanalene som NRK har varslet at de skal i gang med.
Dette innebærer også at det redaksjonelle stoffet i digital-TV-/webcasting-selskapet vil konkurrere med NRKs egne nyhetsredaksjoner på næringslivsområdet. Samarbeidspartnerne håper naturlig nok på best mulig distribusjon.
- Det er jo viktig for oss å få innpass i forhold til NRK, medgir Suhrke. Å fylle sendingene med innkjøpt stoff er en del av planene, men viktigere er det å kunne livnære seg på å selge økonominyheter til andre aktører som er interessert i å fylle kanalene sine med lyd og bilde.
Det kan være både eksterne TV-kanaler og aktører som driver med bredbåndskringkasting.
Suhrke mener valget av kanaler må tilpasses der målgruppene er:
- Ansatte i næringslivet sitter foran PC-en, ikke TV-en, i arbeidstiden, sier han og mener dermed at det er naturlig å overføre sendinger via Internett mot PC-ene i på dagtid..
En forretningsplan skal på plass først, og i den må man få nedfelt hvordan inntektene skal komme. Uansett må det nye selskapet kunne lønne de 15 medarbeiderne som, ifølge Dagens Næringslivs-redaktør Amund Djuve, skal ansettes.