Microsoft skal i forbindelse med lansering av Windows Vista rundt årsskiftet 2006/2007, også lansere en ny og forbedret utgave av spillprogrammeringsgrensesnittet DirectX. Selskapet lover at DirectX 10 skal gi opptil seks ganger så høy grafikkytelse som tidligere utgaver, gjennom forbedringer gjort i både programvaren og maskinvare med støtte for teknologien.
Men det er kun brukere av Windows Vista som vil få glede av dette, siden DirectX 10 kun vil kunne brukes sammen med Microsofts nyeste operativsystem. Tidligere utgaver av DirectX har fungert på tvers av flere Windows-generasjoner.
De første spillene som gis ut med støtte for DirectX 10 - en rekke ble annonsert under E3-messen i forrige uke, vil også kunne kjøres på systemer med støtte for DirectX 9. Men det ventes at brukeropplevelsen vil være vesentlig bedre på systemer som har DirectX 10-støtte i både maskinvare og programvare.
På maskinvaresiden har i hvert fall Intel, Nvidia og ATI annonsert støtte for DirectX 10.
Windows Vista vil også inkludere støtte for DirectX, slik at dagens DirectX-spill kan spilles på maskiner med det kommende operativsystemet.
Blant nyhetene i DirectX 10 er bedre utnyttelse av grafikkprosessoren i skjermkortene, samtidig, som CPU-en i systemet frigjøres ytterligere, slik at den får flere ressurser til å håndtere spillets kunstige intelligens.
DirectX 10 inkluderer Shader Model 4.0, som skal inkludere en stram spesifikasjon designet for å forenkle utviklingen, samtidig som den tilbyr egenskaper som 32-bits fargedybde. Den skal også støtte lengre, forente shadere som ifølge Microsoft skal gi utviklerne mer fleksibilitet og åpne for bruk av grafikkprosessoren til å utføre fysiske beregninger og prosessering av lyd. Modellen skal også ha ny funksjonalitet rettet mot brukere som driver med DAK eller videoeffekter.
Nytt i DirectX 10 er også forbedret tidsplanlegging og fordeling, noe som skal gjøre det mulig for utviklere å implementere streaming video med høy kvalitet i applikasjoner, samtidig som minnehåndteringen forbedres.
Dessuten skal det være støtte for geometri-shadere, noe som skal gi utviklerne muligheten til å programmere mer avanserte verteksoperasjoner, i tillegg til å lage mykere og mer realistiske skygger for hver karakter, samt mer realistisk animasjon av ansikter.
Det åpnes også for bruk av flere typer effekter uten at bildefrekvens synker.
DirectX 10 tar også i bruk verktøy og programmeringsgrensesnitt fra Xbox og Xbox 360. Dette inkluderer XACT for dynamisk lyd og XInput for standardisering av spillkontrollere på tvers av plattformene. Hensikten med dette er at utviklere enklere skal kunne utvikle spill til alle Microsofts spillplattformer.
DirectX vil også fungere som en basis for blant annet Windows Presentation Foundation i Windows Vista.