Et ambisiøst initiativ som tar sikte på å oppnå klimanøytralitet og å overføre mer makt til forbrukere, ble først presentert for flere år siden av EU.
Et sentralt aspekt ved initiativet er det EU kaller «rett til å reparere», som innebærer at organisasjonen vil sikre at elektronisk utstyr – deriblant mobiltelefoner – skal bli enklere å reparere, så man ikke må bytte hele enheten når noe går galt.
Nå har det skjedd et nytt fremskritt på denne fronten, skriver blant andre Ars Technica.
Nye regler
I en pressemelding på EUs nettsider opplyses det at EU-parlamentet og Det europeiske råd har kommet til en ny enighet om «rett til å reparere»-direktivet, som inneholder flere detaljer om hva vi kan vente oss om EU får viljen sin.
I det seneste forslaget finner vi et knippe verktøy som EU mener vil gjøre det mer attraktivt for forbrukere å reparere produktene sine i stedet for å bytte dem ut.
Først og fremst vil organisasjonen gjøre det mulig for forbrukere å kreve at produsenter fikser elektroniske produkter innen en rimelig tidsfrist og til en rimelig pris – uten at dette spesifiseres ytterligere.
Forbrukere skal kunne velge mellom reparasjon eller erstatning for defekte produkter innenfor garantiperioden. Dersom forbrukeren velger å reparere produktet, skal selgerens garantiperiode utvides med 12 måneder fra det tidspunktet produktet er fikset.
I tillegg ønsker EU å innføre et skjema med relevant reparasjonsinformasjon som reparatører kan tilby til forbrukere. Disse skal inneholde informasjon om betingelser for reparasjonen, tiden det tar å fikse produktet, priser, erstatningsalternativer og mer.
Vil ha felles internettplattform
EU foreslår at et frivillig, standardisert skjema kan tilbys for å kutte unødig byråkrati. Dersom produsenter selv vil tilby et slikt skjema til forbrukere, vil betingelsene nedfelt i skjemaet imidlertid være bindende.
Skjemaet må tilbys gratis, men forbrukere kan likevel bli bedt om å betale kostnaden knyttet til diagnostiseringen, sier EU.
Videre ønsker organisasjonen å få på plass en internettplattform som kan brukes av forbrukere til å få informasjon om de ulike reparasjonstjenestene som er tilgjengelige. Denne plattformen skal administreres på EU-nivå, men vil også ha seksjoner for hvert medlemsland med informasjon om de nasjonale tjenestene.
Det nye lovforslaget har ennå til gode å bli formalisert av EU-parlamentet, og det er uvisst når det eventuelt blir til gjeldende lov.
Mer informasjon kan man finne på nettsidene til Det europeiske råd.