Microsoft har i flere år arbeidet med ulike identifikasjonsteknologier som skal gi brukerne mer kontroll om deres personlige informasjon.
I 2001 la selskapet fram "Passport" og "Hailstorm". Sistnevnte skal raskt ha blitt lagt i skuffen etter at personvernforkjempere mente at løsningen samlet for mye sensitiv informasjon hos ett selskap.
Passport, som ble markedsført som en felles innloggingstjeneste for nettsteder, ikke bare Microsoft-eide, har aldri blitt spesielt utbredt utover Microsofts egne nettjenester, for eksempel Hotmail og MSDN. eBay, som var blant de første uavhengige tjenestene som tok i bruk Passport, stoppet å bruke tjenesten i januar i år.
Løsningen Microsoft er i gang med å utvikle nå, kalles for "info-card". I motsetning til Hailstorm skal alle dataene lagres lokalt på brukerens PC, i stedet for på en sentral server. Reuters skriver om flere tilfeller hvor sentralt lagrede digitale ID-er er blitt stjålet. Dette inkluderer ChoicePoint, et selskap som kreditt- og sikkerhetsinformasjon om nær sagt alle amerikanske forbrukere. Selskapet innrømmet tidligere i år at det ved en feil hadde gitt kriminelle flere titalls tusen personprofiler.
Les også:
- [19.05.2005] Microsoft utvikler forbedret Passport
- [03.01.2005] Microsoft vil fase ut sin ID-tjeneste
- [20.07.2004] IT-giganter bidrar til Passport-konkurrent
- [19.05.2003] Advarer mot å bruke Microsoft Passport
- [03.09.2002] Skjerpet sikkerhet og personvern i Microsoft Passport
- [30.01.2002] Liberty Alliance vil ha Microsoft med på laget
- [28.09.2001] Sun utfordrer Microsofts reviderte "Passport"
- [27.09.2001] Ny Microsoft-strategi for digital legitimasjon
- [16.08.2001] Personvernere leverer ny klage mot Microsoft
- [13.08.2001] Kampen om kontrollen over Internett
- [14.05.2001] India i nøkkelrolle under Microsofts "Hailstorm"
Michael Stephenson, en leder i Microsofts Windows Server-divisjon, forteller til Reuters at infokortene skal gi brukerne mer kontroll over deres personlige informasjon, som kan brukes for å få tilgang til nettjenester og når brukeren handler i nettbutikker. Stephenson vil ikke si noe om hvorvidt ID-teknologien vil bli tilgjengelig for Windows XP, eller om den kun kommer som en del av Longhorn.
- Vi forsøker å gjøre opplevelsen for sluttbrukeren så enkel som mulig, samtidig som målet er å gjøre det så bredt tilgjengelig som mulig, sier Stephenson, samtidig som han understreker at teknologien skal gi sluttbrukeren full kontroll over dem digitale ID-en.