Apple lanserte tidligere i høst iPad Air, en enda tynnere men kraftigere versjon av sitt nettbrett. Men en gjennomgang av komponentene Apple har lagt inn i det nye nettbrettet avdekker at det ikke bare er spesifikasjonene som har blitt bedre: Marginene til Apple vil nyte godt av det nye produktet.
Ifølge analyseselskapet IHS, som har plukket iPad Air fra hverandre, er komponentprisen på en standardutgave av iPad Air med 16 GB lagring og mobilnett, er på 304 dollar. Dette er faktisk seks prosent mindre enn forgjengeren, som hadde en komponentpris på 325 dollar.
For utgaven uten mobilnett er faktis forskjellen større fra den gamle modellen til Air: kostnaden er 42 prosent lavere for den nye modellen. Prisen i Norge for iPad 3 begynte på 3890. iPad Air koster 4090 for den billigste utgaven.
– Mens iPad Air blir mindre i størrelse har profittmarginene blitt større. Selv om Airs nye ultratynne skjerm er dyrere enn tidligere modeller, har Apple nytt godt av prisreduksjon på andre områder. Dessuten har Air utnyttet at de har brukt de mange av de samme komponentene og leverandørene som de har brukt på iPhone 5C og 5S, sier IHS-direktør Andrew Rassweiler i en pressemelding fra selskapet.
Prisen på iPad stiger dramatisk når man legger på mer minne. 32 GB-modellen av iPad Air koster bare 8,4 dollar (rett over femti kroner), men i handelen koster modellen langt mer. I Norge øker prisen fra 4090 kroner til 4890 – altså med 800 kroner kroner for en økning som har kostet Apple en femti-lapp.
Dette tydeliggjør mer enn noe annet hvordan Apple priser sine produkter: De tar seg betalt så mye de tror markedet er villig til å gi, ikke basert på kostnadsmarginene.
Les mer om analysen til IHS, og detaljer fra komponentbruken i Apple Air her.