Nicholas Carr ble et kjent navn i IT-bransjen etter at han i en artikkel i ledelsesbladet Harvard Business Review, skrev en artikkel med tittelen IT doesn't matter. Senere fulgte han opp med en bok om samme tema, der han modererte tittelen noe, og kalte den Does IT matter?
Nå er han en aktiv blogger, ved siden av å holde foredrag og skrive på en ny bok.
I helgen skrev Carr et innlegg som har pirret nysgjerrigheten til store deler av den internasjonale IT-bransjen. Han skriver at Microsoft skal være i ferd med å legge frem en ny strategi for webapplikasjoner. Det skal skje i løpet av denne, eller neste uke.
Det har allerede gått to og et halvt år siden Bill Gates og hans teknologiske erstatter, Ray Ozzie, sendte ut det som ble kalt «the Halloween memos», der de advarte toppledelsen i Microsoft om en kommende bølge av nettbaserte applikasjoner.
Microsoft på sin side har satset på konseptet Software plus Service, et konsept som det norske programvareselskapet, og Microsoft-partneren Mamut, også har fulgt opp. Det går i korte trekk ut på å utfylle klassiske lokalinstallerte programmer med utvidet funksjonalitet over nettet.
Hvorvidt det er snakk om å endre på dette, eller bare gjennomføre det er fortsatt litt usikkert.
Microsofts utfordring er at de tjener mye penger på sine lokalt installerte programmer, og hvis de går for fort frem med nettbaserte løsninger så kanibaliserer de sine egne melkekuer. På den andre siden overlater de markedet til konkurrenter som Google og andre, hvis de ikke gjør det.
Selskapets fordeler er at de har mer enn nok penger til å investere i det teknologiske paradigmeskiftet, og de har en kjempestor kundeliste som kommer godt med. Selskapet har da også investert kraftig i gigantiske serversentre som kan brukes til nettbaserte løsninger.
Ifølge Carr, skal den nye strategien inneholde et veikart for hvordan bli mer nettsentrert gjennom tre hovedsteg:
- Flytte bedriftsapplikasjoner over på webservices
- Lansere webutgaver av de store PC-applikasjonene
- Utvidelse av datasentrene
Nicholas Carr er nøye med å betegne Microsofts kommende strategiskifte som et rykte, men han er tilsynelatende godt informert.
Andre på nettet er mer skeptiske til Microsofts strategiskifte. Det påpekes blant annet at Microsoft tidligere har lansert nye produkter lenge før de var klare, for at den eksisterende kundebasen tålmodig skulle vente til Microsoft var klare, istedenfor å hoppe på nye produkter fra konkurrenter.
Nå spekuleres det i om Microsofts lansering av ny strategi følger det samme opplegget for å bremse kunder fra å hoppe over på nettbaserte applikasjoner.