Snart ti måneder etter at journalsystemet ble innført ved St. Olavs hospital, forteller brukere om frykt for at det kan oppstå feil med alvorlige konsekvenser, skriver Adresseavisen.
Det var i mars at styret i Helseplattformen vedtok å gjennomføre en ekstern revisjon av journalsystemet. Målet med revisjonen var å avdekke risikoområder og om det foreligger flere alvorlige feil i løsningen.
«Til tross for positiv utvikling på mange områder, flagger aktørene fortsatt en rekke områder man mener representerer sannsynlighet for feil med alvorlige konsekvenser», heter det i rapporten, ifølge avisen.
Revisjonen som er gjennomført, har blant annet bestått i et 40-talls møter og intervjuer med over 100 personer. De har også fått demonstrert journalsystemet og har fulgt fiktive pasientforløp for å avdekke risikoer.
Noen av funnene i rapporten er at det ofte forekommer at en epikrise havner feil, samt at pasienter blir forvirret av informasjonen i Helsami-appen.
Resultatet av revisjonen er en liste med 25 anbefalinger til hva som konkret bør gjøres.
Blant de viktigste prioriteringene er å gjenreise tilliten til meldingsutveksling, samt å øke brukervennligheten for de ansatte og for pasienter i appen, skriver avisa.
Helseplattformen er en felles digital plattform for hele helsetjenesten i Midt-Norge. Målet da den ble innført i november i fjor ved St. Olavs hospital i Trondheim, var bedre informasjonsflyt og økt pasientsikkerhet.
I stedet har det vært en rekke problemer og varsler knyttet til det nye datasystemet, noe som førte til at Helsetilsynet og Statsforvalteren i Trøndelag i januar igangsatte et tilsyn. Innføring av Helseplattformen har ført til økt risiko for svikt i pasientbehandlingen, slo Helsetilsynet fast i en rapport om tilsynet.
St. Olavs-ansatte vil ikke jobbe med Helseplattformen – pasienter må flyttes