Cocooning er merkelappen markedsførere har satt på en trend som presses fram fra flere kanter i både Nord-Amerika og Vest-Europa. Ordet cocooning kan oversettes med innkapsling eller isolering – stadig flere brukere ønsker ikke full fart, deltakelse på alt eller full tilgang når og hvor som helst.
Mange kunder velger bruker internett til å gjøre akkurat det de ønsker i stedet for å dra ut og bruke tid i butikker. Men de surfer ikke rundt.
Tidspress og nye muligheter gjør at brukere isolerer seg og velger vekk mye av det de kunne få, motta og bruke tid på. Cocooning skaper barrierer som sperrelister, spamfiltere, popup-blokkere, mindre TV-titting og andre vansker for selgere, påpeker analyseselskapet Gartner i en fersk analyse.
Dette er blitt en stor utfordring for markedsføringsbransjen samt både brukere og leverandører av IT-systemer for markedsføring, såkalte CRM-systemer.
Gartner har derfor gått igjennom utfordringene ”cocooning” skaper for blant annet telebransjen, alle salgsbedrifter og CRM-brukere.
Her er Gartners råd for en verden der stadig flere kunder forsøker å skjerme seg og holde markedsføring unna.
Råd 1: Prioritere – Bedrifter har mye kommunikasjon med sine kunder må sende det viktigste først.
Råd 2: Vær klar når kundene bestemmer seg og henvender seg. Dette krever systemer som servere tilbud og gir kundebehandlere all informasjon de trenger - mens du har kundene online eller på telefonen. For kundene ringer ikke tilbake.
Råd 3: Bruk CRM-systemer og finn ut hva kundene dine liker med dine tilbud. Er det fart, grundighet, høflighet, lav pris? Det er dette som får kunder med liten tid og stort utvalg å komme tilbake.
Råd 4: Tenk langsiktig – ikke bare fra et salg til neste. Kundene dine tenker ikke på en og en vare eller tjeneste – de husker deg eller glemmer deg i en travel hverdag.
Råd 5: Vær tålmodig. Kunder som isolerer seg svarer kanskje ikke på de første henvendelser, betyr ikke det nødvendigvis at de ikke husker deg eller har droppet deg. Bruk CRM og planlegg lengre løp der du ikke bare repeterer først tilbud/beskjed.
Råd 6: Let etter nye kunder. Dette er selvfølgelig, men isolerer dine vanlige kunder seg og salgene tar lengre tid, må du bruke mer tid på kundejakt.
Råd 7: Vær konsistent. Når det er vanskeligere å nå frem, må du være disiplinert.
Råd 8: Lag produkter og tjenster for bruk og levering til hjemmet. Kundene drar mindre ut. Dette inkluderer enklere returordninger og muligheter for kunder til å signere papirarbeid med post eller fax.