BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ny teknologi skal avverge signalfeil på tog

Jernbaneverket tror de kan befri Oslo-området for signalfeil i løpet av 2012.

3. feb. 2010 - 16:25

Oslo (NTB-Geir Lillesund): Jernbaneverket har som mål at alt som heter signalfeil i Oslo-området har opphørt i 2012. Det er nylig bestilt teknologi for dette formål for 100 millioner kroner.

Informasjonssjef Kjell Bakken ved utbyggingsseksjonen i Jernbaneverket (JBV) sier til NTB at denne teknologien er mer robust og mindre sårbar enn system som i dag styrer signalanleggene.

Innen 2014 skal det meste av eldre infrastruktur fra Lysaker, gjennom tunnelene under sentrum, på Oslo S og videre til Etterstad være byttet ut. Det er bevilget 2 milliarder kroner til dette arbeidet. I år skal det brukes vel 740 millioner, og de følgende årene fram til 2014 skal det brukes vel en halv milliard kroner i året.

Oslo-problem
Selv om signalfeil langs jernbanelinjene er noe som skjer over hele Norge, er dette i all hovedsak et problem som er knyttet til den store togtrafikken i Oslo-området. Her ruller det jevnt over 600 tog i døgnet. Når en feil oppstår, har den en tendens til å berøre trafikk over et stort område.

– I dag er togstrekningene inndelt i soner eller blokker, og er helt avhengig av en sporfeltteknologi. Når toget passerer et punkt på vei inn i en ny sone, blir det sendt strøm fra en skinne til den andre gjennom togets aksling. Men fuktighet, støv og skitt som legger seg i skinnene kan forhindrer at signalene når fram. Dataanlegget gir da ikke toget lov til å kjøre videre og sender rødt lys. Dermed stoppes all trafikk bakover. Oslo-området består av fem slike blokker, forklarer Bakken.

Helt isolert system
Den teknologi som nå tas i bruk – akseltellerne – har eksistert siden 1980-tallet. I årene som har gått har ikke de som steller med jernbane i Norge hatt penger til eller funnet det regningsvarende å innføre det hos oss. Men nå skjer det.

– I løpet av inneværende år begynner vi å montere det nye systemet, som er helt isolert og som ikke påvirkes av miljøet slik sporfeltteknologien er. Nå får vi akseltellere som står ved siden av sporet og teller antall akslinger som passerer. Passerer seks akslinger, gir den beskjed til en datasentral om det. Lenger borte i samme blokk eller sone står en ny teller og reagerer når nye akslinger farer forbi. Hvis antallet stemmer, «frigjøres» denne strekningen og trafikken bak får grønt lys, sier Kjell Bakken.

Han sier at strekningen Sandnes-Stavanger allerede er utstyrt med akseltellere. Og parallelt med signalopprustningen tar Jernbaneverket også et grep om problemene med sporvekslerne. I tider som disse oppstår mange feil som skyldes snø og is. I tunnelene under Oslo S er det helt nye vekslere nå, og de fungerer knirkefritt, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket. (©NTB)

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.