Regjeringer har kommet og gått, men den overordnede målet for norsk telepolitikk har vært det samme siden slutten av 90-tallet: Få opp konkurransen.
Det har de forskjellige regjeringene stort sett ikke lykkes med og det ble understreket i går. Fire selskaper, deriblant Hello med Nadir Nalbant, hadde meldt sin interesse, men i går gikk budfristen ut og Samferdselsminister Statsråd Liv Signe Navarsete måtte konstantere at det ikke kom noen bud likevel.
Les også:
- [21.12.2009] Knekker mobil-duopolet i Norge
- [29.12.2006] Italia selger WiMax-lisenser billig
- [31.10.2006] Ingen søker på den siste 3G-lisensen
Teleanalytiker Tore Aarønæs er ikke overrasket og lister opp en lang rekke faktorer som gjorde at potensielle budgivere avlyste sine bud på lisensen.
- Det er leit, men ikke overraskende. Dette er egentlig den fjerde gangen staten forsøker å få bygget flere landsdekkende telenettet, men ikke får det til, påpeker Aarønæes overfor digi.no.
Den første gangen var da myndighetene tildelte Telia en landsdekkende GSM-lisens, men Telia bygde aldri noe nett. Så ble det utlyst fire 3G-lisenser i 2000, men fortsatt er det bare de to aktørene som også har landsdekkende GSM-nett, Netcom og Telenor, som har bygget 3G-nett. For selv om svenske 3 kjøpte en av de innleverte 3G-lisensene, har ikke selskapet bygget noe nett.
Her er listen over faktorer Aarønæs mener skremte vekk budgiverne på den siste 3G-lisensen:
- Utbyggingsprisen er på et tresifferet millionbeløp, mener Aarønæs.
- En utbygger skal bare bygge en nett som dekker de store byene og må derfor ha en såkalt roaming-avtale med Telenor for å gi kundene dekning i utenfor sitt eget nett. Det har man krav på fra Telenor, men man vet ikke noe om prisen, noe som skaper store usikkerheter om inntektene.
- Du skal konkurrere med to av Norges sterkeste merkevarer, noe som øker markedsføringskostnader, påpeke teleanalytikeren.
- Wimax, Wibro og mobil IP-telefoni skaper usikkerhet om fremtiden til 3G. 3G har kort rekkevidde og egner seg mest til tettbebygde strøk.
- Vi har fått en tredje 3G-aktør i det norske markedet, Nordisk Mobiltelefoni og deres Ice-nett som øker konkurransen.